emmsing75
Jag har blivit rekomenderad roserna Alchymist och/eller Balder att plantera i soligt läge zon 3. Tanken är att de ska klä in ett spalje/klättertorn som är knappt 2 m hög och ca 50 cm i diameter. Rankor kan också ligga ner på marken längs en liten bergsknalle som finns där. Har nån erfarenhet av dessa rosor och skulle ni rekomendera dem?
Ezereht
Alchymist är jättevacker, inte så jättehärdig men i zon 3 går det förhoppningsvis bra. Doftar gott. Blommar på grenar som är ett år gamla, så om dom fryser sönder på vintern blir det inte blommor året efter. Blommar under Juli och sedan inte mer den sommaren. Aprikosrosa förg, mycket fyllda blommor.
Balder är väldigt härdig, och blommar i juli och augusti och senare om varmt. Cericerosa, ganska enkel blomma eller lite halvfylld. Fryser inte ner. Doftar inte så mycket.
Anders zon 1
Ja Alchymist är verkligen en fin ros. Starkväxande och blommar mycket rikligt men som sagt bara en gång (fast ovanligt länge för att vara en engångsblommare). Blommorna är mycket vackra fast jag tycker nog inte att dom doftar särskilt mycket. Tycker nog att Balder doftar minst lika mycket. Balder är som sagt mycket härdig och blommar rikligt och nästan kontinuerligt till långt in på hösten. Personligen tycker jag mycket om blommorna på Balder - fin färg och form (lite mer vildros över dem) - och kronbladen faller av när blommorna vissnar så busken ser inte skräpig ut.

Båda är väldigt trevliga rosor men har enligt min erfarenhet dock båda en del svagheter. Alchymist är som Ezereht säger inte så härdig. Hos mig får den ofta rätt kraftiga angrepp av svartfläckssjuka på sensommaren. Det verkar dock inte påverka den särskilt mycket, men det ser lite trist ut. Alchymist ser dessutom rätt skräpig ut när den blommat över (bruna, intorkade rester av blommorna sitter ofta kvar länge). Balder växer inte lika fort och kraftfullt som Alchymist och verkar vara rätt mottaglig för rosrost, men klarar uppenbarligen även kraftiga angrepp rätt bra (fast det ser ju heller inte så kul ut).
Kajsa

Balder, Balsgårdsros är en svensk rotäkta ros, ovanligt tuff zon 6, så här fryser den aldrig. En del doft och varit frisk hos mig, vuxit mycket så jag har klippt ur den hårt en ggn. Blommar om till frosten kommer.

Alchymist är en helt annan sak, den blommar på gamla grenar och har i min zon 3 - 4 frusit i botten två år, så hård frost - inga blommor. Fruktig doft och mycket vacker, men en klen zon 4 ros.

Alchymist, blev ca 2 m här och blommar en ggn. i juli.
renate
Jag har 2 Alchymist,Inga blommor på den ena och den andra hade 2 blommor.Den växer kraftigt men vad hjälper det när de största grenerna fryser ner.De får ett år till,blommar de inte nästa sommar åker de ut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon