|
monarped111
26-07-2011, 22:51
har lite buskar o träd på trädgården har letat efter nått bra ,med bilder o namn så ja kan identifiera vad dom heter hur man sköter dom ,beskäring mm så om det är nån som vill titta gärna på bilderna och ge mej ett namn på vad dom heter har försökt lägga upp dom i albumet men funkar inte dom är för stora trotts att jag minskat dom till under 1mb
1 krypande cotoneaster, bara gröna blad 50 x50 cm kryper på marken,växer inte mycket.har aldrig klippt den
2 hortensia,forsynthia,50x50 o 30 hög blir små rödrosa blommor på, växer inte mycket har aldrig klippt den
3 nått slags familjeträd med fina gula plommon på ,växer så det gnakar,klipper den lite varje år 3meter hög
4 spireahäck 15 år dåligt skött ,tog ner den med motorsågen,kan den bli tät o fin eller ska ja plantera en ny grenar på tre 4 cm i diameter,häcksaxen klarade inte av den 50 cm mellan buskarna,funderade på att åka o köpa några vintergröna ligusterplantor i morron o sätta mellan så den blir lite tätare
5 svarta o röda vinbär,aldrig klippt.kan man ta den efter marken funderade på att sätta en krusbärsbuske i jämte ochså kan ja plantera den nu
6 ligusterhäcken växer så de knakar 2-2,5 meter hög o 1,30 bred innan klippning , säkert minst en hallvmeter per år,klipper ja 3 ggr vaje år,grenarna börjar bli grova nu,kunde bara ta 25 cm på sidorna o 60-70 cm på höjden för den elektriska häcksaxen orkade inte mer, har för mej det finns saxar att sätta på motorsågen som tar lite grövre grenar,skulle vilja ha ner den en hallvmeter till men där är ju grenarna upp mot 2 cm grova 15 år gammal höllden hårt i början ,höll den på 30 cm dom 4-5 första åren
7 cypress,aldrig klippt,50 cmx 1 meter o 30 cm hög.bara grön o fin ,växer inte mycket
8 nån buske,3meter hög o 50 cm i diameter nertill ,växer så de knakar. klipper ner den en hallvmeter en meter varje år blir blommor längst upp på topparna som är röda/rosa 20 cm långa koniska,bomullsliknande
9 ligusterhäcken igen efter klippning,tog så mycke elsaxen orkade
10 nått slags träd med äpplen i pingisbollsstorlek ,går inte att äta ,rödgula.växer så de knakar ,klipper varje år jämnar till det lite 3 meter högt
11 guldbenved,1,20 högt ,boll på 35 cm i diameter .växer inte mycket,puttsar till det lite varje år.tänkte om de växte lite mera då
Gröna mormor
27-07-2011, 11:02
Jag känner inte igen alla, men dom jag tror mig veta är 1. vintergröna - vinca minor 3. olvon - viburnum juddii 6. syren - syringa vulgaris 7. cypress - chemeecyparis 9. liguster - lugustrum vulgare 11. benved - euonymus
Första bilden är en Cotoneaster, krypande sådan
2:a tror jag är en hortensia, alternativt en forsythia, lite svårt att se
3:e fruktträd, körsbär eller äpple?
4:e stubbar *flin* kanske av en gammal forsythia
5:e svarta vinbär
6:e häck liguster och syrén i mitten
7:e en lågväxande cypress, är dålig på sådana
8:e toppspirea, klasspirea misstänker jag
9:e ligusterhäcken igen
10:e äppleträd ser det ut att vara, äpplen sitter ju på trädet
11:e guldbenved, finns en silvervariant också
monarped111
27-07-2011, 14:37
tack för hjälpen,ska kolla vidare ,blir ju lättare att hitta bilder om man vet vad dom heter lägger upp några bilder till glad sommar på er
12 lagerhägg,50x30 cm o 30 cm hög,växer inte mycket,aldrig klippt.bara grön o fin ,tror inte det blir nåra blommor eller nått på den, men är inte säker
13
14
15
16
17
18
19
Gröna mormor
27-07-2011, 18:00
Måste korrigera mig angående nr 1, definitivt en coutenaster.
13. lagerhägg 15. kornell 17. syren
Det hade varit lite till hjälp om du kunde ange storleken på växterna och även om dom blommat och vilken färg blommorna hade. Roligt att kunna vara till hjälp.
monarped111
27-07-2011, 20:48
ska skriva upp lite storlek o blommor de som är lite dumt är att man inte kan ladda bilder på 2 mb då skulle man få med omgivningen lite ,skulle va lättare att se vad det är storlek mm ska kolla om det går att lägga till lite skrift till bilderna
Jodå, 12:an är en lager och den blommar men lite försynt med små vita blommor, kanske inte varje år men....
13. schersmin, den verkar vara nerklippt rejält så nu låter du den bara växa så blommar den säkert nästa år eller året därpå. Vita blommor.
14. Där har vi en kornell.
15. Liusterhäck, en aning risig. kapa ner den till mer än hälften och resterande år klipper du den som ett stort A, så får häcken längst ner också ljus.
16. Till vänster syrén, till höger stympat äppelträd, som jag hade tagit ner. Men det är jag det.
17. Röda och svarta vinbär med några förtorkade klasar av toppspirea i mitten.
18. Ungersk syrén, ståtlig och kraftigväxande syrén.
19. Äppleträd
Anders zon 1
27-07-2011, 22:58
Är inte helt säker på att jag förstår vad du vill veta om alla bilderna. Lite förvirrande med numreringen av bilderna och dina kommentarer också monarped111, men jag hoppas att jag fått det rätt.
Bild 1: ser ut som något oxbär, kanske lingonoxbär. Du kan klippa den om du vill men det behövs knappast om du inte vill forma den på något särskilt sätt.
bild 2: det är varken hortensia eller forsythia (forsythia är gulblommig), gissar på prakttry av något slag (Weigela). Blir inte fin att formklippa. Gallra bort enstaka gamla risiga grenar (ända nerifrån backen) kontinuerligt efter blomningen.
bild 3: plommon. Beskärs bäst under JAS (juli, aug, sep) men försiktigt och bara om det är nödvändigt, t ex oönskade grenar eller för att forma trädet (viktigt på ett ungt träd som man vill forma på lämpligt sätt), men undvik att kapa grova grenar om möjligt.
bild 4: Jag är inte säker på att jag förstått hur du tänkte göra, men jag skulle nog inte blanda spirea och liguster i en klippt häck. Det blir sällan särskilt bra att blanda olika arter i en klippt häck eftersom arterna dels ser olika ut, dels har olika växtsätt.
bild 5: vinbär. Gallra bort gamla grenar som börjar se "trötta" ut. Kapa dem helt nere vid marken.
bild 8: torpspirea eller någon närstående art. Kan beskäras på samma sätt som vinbär. Går även att föryngra genom total nedskärning. Blir sällan särskilt snygg att formklippa som häck.
bild 9: liguster. Mycket tålig och kan klippas i princip hur man vill.
bild 11: Benveden är egentligen en liten, krypande buske som ympats på en grundstam av en annan sort/art för att den ska se ut som ett träd. "Bollen" kan bli större (är dock långsamväxande) men den kommer inte att växa som ett vanligt träd. Beskär "bollen" för att ge den önskad form.
Bild 12: Lagerhägg. Tål beskärning rätt bra men det brukar sällan behövas.
Bild 13: ser ut som någon sorts schersmin. Den enda beskärning som behövs är gallring av gamla grenar (kapa ända nerifrån). Blir inte bra att formklippa (blommar dåligt eller inte alls då).
Bild 14: ser ut som någon sorts kornell (Cornus).
Bild 16: ser ut som en stympad bondsyren (Syringa vulgaris).
bild 18: tror det är någon annan sorts syren, t ex ungersk syren.
Jultorpet
27-07-2011, 23:14
Inte så lätt att identifiera när de är formklippta och det inte finns blommor men några saker måste jag påpeka som jag inte håller med andra om.
Andra bilden tror jag är en rosenprakttry eftersom du skriver att den får små rödrosa blommor. Forsythia har gula blommor tidigt på våren, hortensia kan jag inte kommentera.
Tredje bilden, borde väl vara mer än gula plommon på det om det är ett familjeträd?
Fjärde bilden, vad är det för sorts spirea? Finns många olika. Tror i alla fall inte att du ska sätta nya plantor mellan de gamla, det brukar inte gå nåt bra, för mycket konkurrens.
Åttonde bilden är lite spännande, tror inte det är en klasespirea som någon skrev. De blir inte 3 m höga och växer inte så samlat som din gör, utan sprider sig med rotskott, men jag kan inte komma på vad det kan var i stället. 20 cm långa blomklasar och bomullsliknande låter spännande!? Ser ändå ut som någon slags spirea på bladen.
Bild 13 tror jag är någon sorts schersmin.
Bild 14 hade jag gissat på schersmin också men det kan vara kornell som någon annan skrev, är inte så hemma på dom.
Bild 18 ser ut som ungersk syren.
Andra bilden tror jag är en rosenprakttry eftersom du skriver att den får små rödrosa blommor. Forsythia har gula blommor tidigt på våren, hortensia kan jag inte kommentera.
Texten till bilderna i första omgången är redigerade ett antal timmar efter att tex. jag svarade första gången, därför svårt att veta färgen på blommorna på växterna.
monarped111
28-07-2011, 19:12
hej på er ja trasslade till det lite .är ny här på forumet o de blev lite fel me bilderna o de. svårt att få rediga bilder när man måste minska ner dom från 2 till max 1mb de va meningen att det skulle bli varje bild för sej o text med info diskutioner mm. men nu vet jag vad växterna heter på nått ungefär o de ja va ute efter va hur o när man ska o om man ska klippa dom och hur jag ska gå tillväga med vissa växter o allmän info 1 cotoneaster 2rosenpraktry 3 plommon ,gula 4 spireahäck som va misskött o så grov att ja tog ner den me sågen,grågan är ju om den kan ta sej eller om ja ska plantera ny 5 misskötta vinbär, om man kan föryngra dom genom att klippa den efter marken 6 ligusterhäcken som e så grov att ja inte kan få ner den mer för häcksaxen orkar inte grövre grenar 7 cypress 8 toppspirea 9 ligusterhäcken igen 10 som ett äppelträd men med små gula o röda icke ätbara äpplen 11 guldbenved 12 lagerhägg 13 chersmin,den ska ja inte klippa mer 14 kornell,ska den klippas eller bara gallra från marken 15 ligusterhäcken igen 16 bondsyren, har börjat dö men de kommer 2 rotskott,frågan är om ja ska spara den kala grova för det kommer ju skott på den med eller såga bort den o sattsa på rotskotten 17 vinbären igen 18 ungersk syren ,fick ta bort 2 stora grenar från markenpå den för dom var döda 19 äppelträd,men äpplena är ju redan ruttna när dom sitter på grenarna o sen en ny bild på mitt plommonträd som är 10 år o som ja fick kapa en död gren på o de va den grövsta i mitten så nu e de rätt tomt i mitten ,kan man fixa de på nått sätt,tex böja in ett par nya grenar från sidan o binda fast dom så man får en gren i mitten igen
Huggorm
28-07-2011, 19:23
CITAT (monarped111 @ 28-07-2011, 20:12)  o sen en ny bild på mitt plommonträd som är 10 år o som ja fick kapa en död gren på o de va den grövsta i mitten så nu e de rätt tomt i mitten ,kan man fixa de på nått sätt,tex böja in ett par nya grenar från sidan o binda fast dom så man får en gren i mitten igen Ja, men böj inte allt för kraftigt och bind inte snöret direkt i grenen. Fördela hellre kraften med en tygbit eller något, ett snöre vill gärna skära in i barken. Tänk också på att grenar helst vill växa mot ljuset, så du väljer rätt gren att binda in.
monarped111
28-07-2011, 19:47
okej ska testa det
monarped111
31-07-2011, 14:48
du har förstått hur jag menar bild 10 är som ett äppelträd,men med små oätliga äpplen på framåt juli aug stora som plommon gula o röda börjar trilla av sep okt ska man beskära det som ett äppelträd eller kan ja ta häcksaxen o formklippa den rund upptill,eller hela som en boll eller nått.den e ju så tät så ja skulle nog kunna klippa den fyrkantig de vore ju snygt
sen bild 19 mitt stora äppelträd,kan man runda till det upptill ,eller blir de bara massa skott då
monarped111
31-07-2011, 15:19
ne nått stympat äppelträd är det inte,det är en syren häcken ser nog risig ut för den är nyfriserad tog 70 cm på höjden o 30 cm på varje sida de va vad den elektriska häcksaxen klarade av,tänkte ta ner den mer men grenarna är 2,3,4 cm i diameter har för mej det finns nån sax man kan sätta på motorsågen som tar ganska grova grenar,vet du nått om det
monarped111
31-07-2011, 15:32
bredden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|