SidneyB
27-07-2011, 09:05
Hej! Vårt 2-3år gamla äppelträd har visst fått kräfta :-( Jag har läst mig till att det ska grävas upp och brännas. Men vad gör jag med smultronplantorna i samma grop - kan jag flytta dem eller ska de också kasseras? Och kan jag planera ett nytt äppelträd i samma grop?
Tacksam för hjälp!
*Stintan*
27-07-2011, 09:34
Vad jag har förstått så bör du inte plantera ett nytt träd i samma grop. Har svårt att tro att fruktträdskräfta skulle påverka smultronen.
Gossen Ruda
27-07-2011, 18:39
Håller med, kräftan går bara på lövträd. Det kvittar nog var du placerar ett nytt äppleträd, kräftsmittan lär finnas i området eftersom trädet redan smittats så tidigt.
SidneyB
27-07-2011, 22:05
Betyder det att jag inte borde plantera ett nytt äppelträd alls? Hur länge ska jag vänta innan det är läge i så fall?
Hej
Kräfta ser bara på äpple träd och päron träd och och sällan på plommon och körsbär .
Obs Den kommer på lera jord som innehåller mycket fukt, och på slarviga jord , jorden som innehåller mycket kväv , den är jord som är inte gödslat så länge.
H:Bassam
*Stintan*
27-07-2011, 22:42
Jodå du kan plantera ett äppelträd fast på annan plats. Försök då välja en sort som inte får fruktträdskräfta så lätt.
Lite konstigt tycker jag det är att du fått kräfta på ett så ungt träd. Kan du lägga in en bild på skadan kanske?
Gossen Ruda
29-07-2011, 07:25
Jag är inte överens med stintan. Kräftan sprids med sporer genom luften och dessa kan färdas långt. Den kan även spridas med smittade verktyg. Kontrollera hur det ser ut med träden i grannskapet, finns det mycket kräfta där hade inte jag satsat på äpplen. Du kan ju dock ha haft otur och fått ett träd som varit smittat redan från början.
SidneyB
29-07-2011, 11:22
[attachment=63379:IMAG0640.jpg][attachment=63379:IMAG0640.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.