Tucuman
Hej

Jag kokar varje år lingonsylt som jag sen förvarar i glasburkar. De står i mitt skafferi och håller i evigheter. Vad jag förstår så har de ett naturligt konserveringsmedel i sig.

Hur är det med blåbär?? Om jag kokar sylt och förvarar den i glasburkar (häller i sylten när den är varmt och drar på locket för att få vakum när sylten svalnar), hur länge håller sylten då??

Vinbärssaft, samma fråga... Har kokade glasflaskor med kork (gamla vinflaskor med metallkork)....

Mvh
Kristina
ingrids
Kan vara lite olika - har druckit några år gammal svartvinbärssaft förvarad i källare och om man inte har ngt emot att den kan smaka lite jäst går det utmärkt. Hur länge saft och sylt håller upplever jag har både med förvarning och sockermängd att göra. Jag gör mest lättsockrad marmelad och den håller upplever jag lite sämre, men jag har min i kylen och ett par år funkar ofta bra.
Den kan tappa i färg och kanske lite i smak men så länge det inte möglar eller luktar illa/mycket jäst äter jag upp den.
*Stintan*
Har alltid konserveringsmedel i saft. Jäst, möglig saft är inte gott. Sylt och mos fryser jag in i plastpåsar för att slippa tillsätta konserveringsmedel och så mycket socker. Däremot behövs ofta tillsats av pektin till blåbär för att inte sylten ska bli för rinnig.
Eva-Helene
Blåbärssylt utan konserveringsmedel och som alldeles nykokt blivit hälld i varma, steriliserade glasburkar som genast förslutits, håller några månader i kyl/jordkällare. Jag brukar frysa ner det mesta av bären och kokar sylt/saft för ett par månaders förbrukning.
Det blir mindre jobbigt att ta tillvara alla skogens och trädgårdens skatter då smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon