Eva Swahn
Såg nått alldeles annorlunda häromdan:

Runt trädgården hade man byggt en mur av torvblock, tyckte jag det såg ut som när jag långsamt passerade med bil, noggrant "murade" i förband. Någonslags nät eller galler verkade hålla fast arrangemanget på ömse sidor. Torvblocksmuren var mer än manshög.

Ska dom låta murgröna klättra häruppå? Försöker som listigt kringgå någon "regel" att man inte får ha staket? Snabbt? – men dyrt – få insynsskydd? Såg mycket mysko ut och inte var det vackert heller, i detta stadiet.

Vad sysslar dom med? Vad tror du? Eller har jag missat nått fiffigt tips ur Gröna rum?
Ina
Jag har sett en form av bullerplank bestående av galler med jord innanför någonstans... Kan det vara en kombination av insyns- och bullerskydd som byggs? huh.gif
Eva Swahn
Bullerskydd, hm.. det låter rimligt. Mycket trafik i närheten. Ska kolla lite efterhand om det blir nått snyggt av det. Kanske blir det riktigt bra och då kan jag ju ta en bild och visa upp det.
Cilla
Om man odlar i dem kan det säkert se kul ut så småningom. I våras när jag anlade mina torvbassänger undrade många vad som var på gång. Särskilt när jag sedan satte armeringkupoler över dem...

Här hade jag tomater och allsköns plantor i somras. Mellan torvblocken stack jag krassefrön som i stort sett dolde torvväggarna.

Det inte växtligheten som är viktigast, för i torvblockspoolerna gör jag jord som ska bli sur, mager skogsjord. Här på en del av baksidan har vi haft grävmassor, och nu förbereder jag för att plantera skogsväxter. Torvblocken och jorden kommer jag att blanda ihop och sprida ut om ett par, tre år.

Helen i Skåne
Ser ju intressant ut, vad ska finnas på sarmeringskupolerna? Skogskaprifol? Jag är själv himla road av armeringsjärn som jag anser är väldigt underskattat. Har det på ett ställe nu och ska ha på flera till, suveränt att ha växter på! Än så länge har jag bara som "vägg" mot altanen. Men det har kommenterats av många grannar redan... undrar vad de ska säga lite senare i år... laugh.gif
Cilla
I kupolerna växte tomater, som blev lätta att binda upp. Längs dem slingrade svartöga, slingerkrasse och humle. I en av dem en stor klätterros med miniatyrrosor som jag fick på halsen på en mässa.

Cilla
Virgo
Var det dessa torvblock du fraktade på "nedfällda" baksätet i din Saab?
Då är det bara att räkna dom så vet vi svaret äntligen! wink.gif
Cilla
Yep det var det! I baksätet alltså, som på en bra SAAB inte är nån skillnad från backlucka - när man fäller sätena. Svaret på hur många de är har du redan fått, men kontrollräkna på bara om det roar! tongue.gif
Berith
CITAT (Cilla @ 03-01-2003, 22:47)
Svaret på hur många de är har du redan fått, men kontrollräkna på bara om det roar!  :P

Ursäkta mej alltså! Jag gissade också på hur många det var, och är jättenyfiken på svaret. Var hittar jag det? blink.gif
Virgo
Ingen aning!
har aldrig sett nåt svar, fastän jag lusläser så gott som alla inlägg
Virgo
CITAT
I en av dem en stor klätterros med miniatyrrosor som jag fick på halsen på en mässa.

Det måste ha gjort ont att få en stor klätterros på halsen ! ohmy.gif
Kröp du in i rosbuskaget och fick med dig hela klätterrosen?
Kunde inte låta bli!:P
Hannele
Torvblock är toppen - man kan få även ett berg att blomma!

Hannele
Här har jag planterat några klematis, klängros alba Maxima, två buskrosor Hanne, mm. Rakt på berget!!

Hannele
Ett par månader senare...

Fialotta
Kanontips Hannele!
Här hos mig är det massor med berg, som jag just undrat
om det inte går att fixa till nåt kul på rolleyes.gif
Såg helläckert ut......oj vad jag fick en bra ide!
Tack!
Eva Swahn
Jösses så fint! Jag blir så JÄKLA glad när jag ser hur huller-om-bullrigt ni har det! Jag har faktiskt ORDNING och REDA om man jämför hur ni har det. Men mina radhusgrannar iakttar mig numera som om de hade kommit överens om vilken diagnos jag är behäftad med. Men om inte någon publiceringslag förbjuder det kommer jag att visa bilder på en liten jämförande studie hur de har det och hur jag har det - i trädgården alltså - så får ni själva döma. Fast jag vet att Gossen Åke Ruda håller på de andra, men det kan jag stå ut med.

Finns det torvblock och torvblock? Jag tycker de ser så stora ut, jämfört med de jag har sett i plantskolan. Och vad kostar era?
Virgo
hej,

Hos Hannele var det väl fint!

Det finns säkert olika storlekar på torvblock, och de kostar rätt mycket.
Undrar om man skulle åka till en torvmosse där de tar upp och "sågar" till dessa block, för att köpa lite sekunda till bra pris.
Men då måste man förståss ha en Saab med nedfällningsbara säten för att få rum med en massa. sad.gif
Eva Swahn
I en Jetta med taklucka kan man ta hem fem träd, tjugo bukskar och en massa påsjord, en vacker dotter och en hund i bur...

Kan man inte sno torvblock??? Hur gör man?

undrar en lagtrotsare som anser att köra mot enkelriktning inte gör någonting - om det inte är en alltför lång sträcka (När min bror protesterade mot min vägbeskrivning: – Nej men så kan jag ju inte köra, det är ju enkelriktat. –Ja ja ja, men det är ju bara en liten gata.)
Berith
CITAT (Virgo @ 06-01-2003, 02:58)
hej,

Hos Hannele var det väl fint!

Det finns säkert olika storlekar på torvblock, och de kostar rätt mycket.
Undrar om man skulle åka till en torvmosse där de tar upp och "sågar" till dessa block, för att köpa lite sekunda till bra pris.
Men då måste man förståss ha en Saab med nedfällningsbara säten för att få rum med en massa. sad.gif

Sen måste man ju faktiskt räkna in vad bilen kostar, och dela den kostnaden också på torvblocken. Men eftersom vi inte vet hur många torvblock det går in i en Saab - och vi lär aaaaallldrig få veta det heller! - så är det nästan omöjligt att säga vad torvblock kostar... huh.gif

Det låter nästan som om det är billigare att sno dom! Du kan väl testa Eva och berätta för oss var och hur...
Gunvor Nilsson
CITAT (Berith @ 06-01-2003, 09:17)
Det låter nästan som om det är billigare att sno dom! Du kan väl testa Eva och berätta för oss var och hur...

Jaaa gör det Eva! Sen tar jag bilen Skoda Oktavia Combi och puttrar ner ca 60 mil (?) enkel resa x 2 x ca 9:--/milen det blir 1.080:- och så får jag väl in max 15 block och då blir styckpriset 72:-/styck. Oljekostnad och slitage inte inräknat. Sen kommer antagligen bilen att se ut som om jag använt den som transportkärra på någon bondgård och då sjunker andrahandsvärdet ner så jag får inget om jag vill byta vid nytt bilköp.
wacko.gif
Nää, det blir nog pallkragar istället! tongue.gif
Berith
CITAT (Gunvor Nilsson @ 06-01-2003, 10:40)
Nää, det blir nog pallkragar istället! tongue.gif

Eva kanske bjuder på hemkört, då blir det inte så dyrt. rolleyes.gif

Jaaaa, men vad säger att det blir billigare med pallkragar - egentligen! blink.gif Hannele hittade ju sina i skogen, så dom kostade ju inget. Jag har gått flera gånger i skogen utan att hitta en enda pallkrage, ligger man på plus eller minus i kostnader då? Och färgen är inte billig idag, kostar säkert en hel del. Lila eller inte lila, det är frågan...

Aha! Cilla har redovisat antalet till dej så där lite privat kantänka! mad.gif Hur skulle du annars kunna veta att du ska räkna 'max 15'? Ibland är livet så orättvist alltså, och inte hjälper det att slänga sej på golvet och bara tjura! sad.gif

PS! Du glömde räkna in matkostnader i dom 60 milen...
Gunvor Nilsson
Jag höftade bara så där på 15 styck - combin är inte så stor.
Och mat äter jag ändå varje dag. Tja, McDonalds brukar ha billiga hamburgare på vissa veckodagar här, så jag kunde ju ringa dom först och höra vilken dag. Annars kunde jag ta mackor med mej, men hemkört är inget för mej det skulle väl vara nåt spanskt, trampat i så fall! wink.gif)
Nej det är klart att pallkragarna inte är gratis och inte har jag väl större förutsättningar att kunna flörta till mej några gratis eftersom mitt bäst-före-datum har passerat. Men det finns pallkragar till andra pallar än Europa-p. och dom lär visst kunna fås billigare. Det ligger ett upplag inte långt härifrån så det skall nog ordna sej. I värsta fall får jag väl spika ihop nåt själv. Och nån skvätt färg har jag väl kvar. Dalablått och rött, så det får duga.
Men nu får det banne mej snart bli vår och VARMT!! huh.gif
Monique
laugh.gif Gunvor "Nu får det banne mig bli vår och varmt"

Jaa, vi har -5 sol och gnistrande snö, när jag tittade ut på altanen var det
+ 16 i hörnet mot huset, om jag bara står vänd mot hörnet och blundar kan jag inbilla mig att det är vår. Åh, vad jag längtar........
Virgo
Hej,

I Sverige finns en mängd torvmossor, och i många av dessa bryts fortfarande mängder av torv.
Det är kanske orsaken till att påsjorden innehåller 90-95% torv.

Tipset är leta reda på närmaste torvmosse och där går det säkert att köpa lite humufierad vitmossetorv svart.
Cilla
Ja torvblock i en SAAB blir inte billigt hur man än räknar. Jag fick med så många att det måste blivit torv i bollen också för jag hade bestämt för mig att jag skrivit här någonstans hur många jag fick in i SAABen. Men nu kan jag inte hitta det.

Det var en tävlig alltså, för er som missade tråden. Hur många torvblock av den större varianten (här kallas de 'osågade') man får in i en SAAB 9000.

Svaret är 47 stycken!

Men då är det bra fullt också.

Ska leta rätt på vad och var alla har gissat och vem som vunnit första pris... rolleyes.gif

Cilla
Virgo
Äntligen!

har vi svaret, problemet är löst. Det kunde inte ens jag gissa att det fick rum så många stora torvblock i det nedfällda baksätet på en SAAB9000.

nästan 1,5m3 gissningsvis.

Hur fick du plats i bilen?
Ina
Bilar rymmer ofta mer än man tror..... Det är lite utanför ämnet, men en gång för länge sedan åkte vi 13 personer i en Volvo 142. Det var trångt.....
Helen i Skåne
Hmmm, minns inte vad jag gissade, kan ju bli spännande! laugh.gif
Cilla
Juryn har nu sammanträffat angående torvblockstävlingen, och kommit fram till följande kandidater till förstapriset.
Tävlingens ursprungsfråga var hur många torvblock som får plats i en SAAB 9000 (om Cilla packar och kör) och många underfundiga svar har kommit.

Vi kommer med slutgiltigt svar inom en vecka. Så här ser nuvarande bedömningar ut på de tävlingsbidrag som kom in här:

Maudan gissar på 17 st. Juryn ser mycket positivt på gissningen om tillägget att det måste vara en bra chaufför.

Wilhelm gissar på 4 mil och att det inte finns poliser på ön som blocken kördes till. Juryn antar att han menar sjöpoliser, och det blir extrapoäng för det.

Helen i skåne kommer definitivt vinna första pris i polokategorin med 7 mil i en polo fylld med en hel trädgård. Juryn ser också mycket positivt på att bakluckan hölls öppen.

Louise i gbg gissar 84 st. Juryn uppskattar det korta och positivt förväntande svaret.

Berith gissar på att fler frågor måste ställas för att kunna svara. Det blir definitivt pris i noggrannhet! Det är också helt rätt svar att man inte måste alkotesta för torvblockskörning.

Felix matte gissar 42 stycken och ligger därmed mycket nära första pris i huvudkategroin. Juryn bedömer dessutom hennes hund som ljuvlig.

Hannele fick hem 1,5 balar torv som födelsedagspresent. Det var en precis gissning som juryn noterat i guldboken.

Ingrid på västkusten gissar rätt på torvblockens olika beskaffenhet. Jurun noterar helt rätt svar. Alla torvblock är helt olika!
Dessutom har Ingrid rätt gissning på årstider - februari för att köra torvblock i en SAAB är inte bästa tiden!

Oldwolfie gissar på 10 block utan passagerare. Helt rätt gisssning - man måste ha en förare med.

Nina l har mest positiva gissningen, det blir många extrapoäng för det. 120 stycken.

Juryn genom Cilla
Helen i Skåne
Guuuuuuuuuuuud så spännande detta är!!! rolleyes.gif
Har man för lite att göra i sitt liv, eller...? wacko.gif
Cilla
Nä, men man tar pauser! biggrin.gif

Cilla
Ingrid på Västkusten
Ahhh ohh ahhh - som 'sanna' trädgårdsentusiaster så har vi en MYCKET skruttig truck för div inköp. Himla bra sak faktiskt ;-) och jag har aldrig testat hur många torvblock den rymmer, men det är ju ett antal hehehe!

Kul pool Cilla - klart inspirerande. Hur slö är fogsvansen nu?

Hälsar ingrid med de halvgiftiga(?)nötterna
*Felix matte*
Spännande!!! Jag som aldrig ens sett ett torvblock i verkliga livet, ligger närmast i antal!!!
Oooooliiiiiiidligt! är det. (som Peter Harrysson säger)
Berith
Som den mycket positiva person jag är innerst inne så känns det nästan som om det var jag som vann! rolleyes.gif Liksom...
Virgo
CITAT
Kul pool Cilla - klart inspirerande. Hur slö är fogsvansen nu?

har jag missat nåt?
Cilla
Menar du torvpoolerna Ingrid? Dem sågade jag aldrig till. De är bara temporära jordbehållare, pooler för jordtillverkning alltså. Blocken är ställda i den form de är. Fogsvansen är dock lite slö ändå... men tillräckligt vass för att kapa nötterna som legat längst in i mina skåp tongue.gif.

Sedan meddelar juryn att de hittat ytterligare ett bra tävlingsbidrag med Gunvors 15 block i en Combi. Särskilt imponerande var den finansiella uträkningen. Om inte bidragsgivaren protesterar vill de gärna ha med detta bidrag också...

Jag har en vag aning om att många kommer att vinna förstapris i denna mycket spännande tävling!

Cilla
Virgo
@ Cilla,

CITAT
men tillräckligt vass för att kapa nötterna som legat längst in i mina skåp

Kapar du nötter med fogsvans?
Kan inte din man ta kort på dig när du sysslar med såna konstiga saker, så vi (jag) får se det?
Berith
CITAT (Cilla @ 07-01-2003, 23:23)
men tillräckligt vass för att kapa nötterna som legat längst in i mina skåp  :P.

Nötter! Var det nötter, jag tyckte det stod rötter!
Trodde trädet hade snott sej motsols och stoppat in rötterna i skåpet!
Så tokigt det kan bli blink.gif
Virgo
@ Cilla igen,

CITAT
Svaret är 47 stycken!

Det måste vara fler än 47 stycken som ligger på din bakgård! Åkte du två ggr eller hade du takräcke oxå?
Cilla
biggrin.gif Så småningom blir det nog nötrötterna för jag tror att hassel skulle kunna växa in och ut ur huset. Inte så dumt att plocka nötter framför brasan till jul och så...

Cilla
Cilla
CITAT (Virgo @ 07-01-2003, 23:39)
@ Cilla igen,

CITAT
Svaret är 47 stycken!

Det måste vara fler än 47 stycken som ligger på din bakgård! Åkte du två ggr eller hade du takräcke oxå?

Jepp Wilhelm, jag har ca 80 torvblock här. Två körningar och en bil som efter det mer liknade en kompostbehållare än något annat.

Som tur är fick jag ordentlig rabatt, för som många sagt innan är inte torvblock det billigaste sättet att odla. Nu hoppas jag att de är så sura som möjligt så att de passar in i min skogsjord så småningom.

Cilla
Ina
Och jag som trodde att torvblocksinköp alltid ledde till rabatt.... *Fniss* wink.gif
Gunvor Nilsson
Jag halkade visst in på ett bananskal - visste inte att det var en antal-torvblock-tävling! Kul initiativ Cilla! Jag deltar gärna - men vad är 1:a pris? Äran? Vad är det för vinstskatt på vunnen Ära? Måste kolla om jag har råd att vinna! tongue.gif
Cilla
Fniss Gunvor. Du får gärna gissa en gång till, men som sagt juryn gillade ditt förra svar och tog med det i helheltsbedömningen. En kandidat har kommit mycket nära svaret i ursprungsfrågan, men tävlingen har liksom fått flera grenar...

Välkommen att delta i EFTER SVARET-grenen!

Ja just det ja, det här med priserna också. Juryn har velat hålla prispallarna och pokalerna hemliga. Just för att nämnda skattemyndigheter inte ska blanda sig i deltagarnas eventuella äroskatter.

Cilla
Gunvor Nilsson
Aha, jag fick en chans till!? Tack Cilla!
Ja, iofs vet jag nu att exakt 15 block går in i min combi! Hur jag vet det? Jag har kollat förstås!! Tänkte så här - om jag nu skulle ta och satsa på torven och sticka ner ända till Skåne så skulle jag åtminstone veta om jag fick in 15 block så jag inte stod där med full bil och bara hade fått in 12! Vilken flopp!
Så jag iväg till Växus och backade in Oktavia och bad personalen om hjälp att packa in 15 torvblock. Och som vi knökade! Och in gick dom - alla 15 blocken! Men sen ville dom på Växus att jag skulle betala, men då sa jag att: nää jag ville bara veta om 15 block gick in i min Oktavia för annars är det ingen idé att jag sitter och far 60 mil tur-och-retur för att hämta torv på en mosse i norra Skåne! Vad personalen sa och jag sa och personalen gjorde, drar vi ett stort svart skynke över, men hem kom jag med en bil som borde in på kemtvätt och min kappa också. Och visa mej på Växus igen var ju att glömma! Det får väl bli postorder i fortsättningen.
Men nu kommer vi till den där tävlingen! Du Cilla har naturligtvis sågat torvblocken i fler delar! Aha, tänkte jag när jag såg dina legobitar - du har sågat dom i 3 bitar, varenda block! Så då borde du haft 45 styck. Inte vet jag hur stor en Saab är inuti - för det var väl en Saab? Men säkert 45 s m å block var det nog!
Hälsningar från Gunvor blink.gif laugh.gif

Ps! Nu först läste jag igenom hela tråden - tablå! Tävlingen var ju över och det stod ju att det var 47 block (men små var dom nog)! Ds.
Cilla
Det var bra gissat Gunvor, och kul historia om ditt torvexperiment också! Att de inte blev superglada på Växus som fick vara med och kolla produkterna i verkligheten... biggrin.gif (Växus är för övrigt inte min favorit sedan de sålt kräftsjuka träd här i norra Stockholm i flera år i rad, även under täcknamnet Plantagen som de använder nu).

Du klassificerar helt klart också i EFTER-SVARET-klassen, och du ligger himla bra till i den! Juryn bortser till och med från poängavdrag i den fealaktiga gissningen att blocken var tillsågade och att de var små...

Fler som vill delta i efter-klassen?

Cilla
Annika zon 4
Torvbygge, jag har bestämt mig för att anlägga en ny rabatt. Tanken är att istället för att gräva bort gräsmattan endast vända gräset och fylla på ny jord. Sedan har jag tänkt använda torvblock som väggar runt om. Frågan är: måste jag förankra dem på något vis eller är det bara att bygga på. Det måste väl på något sätt bli stadga, för det kommer att vara fler"våningar" av block.
Cilla
Det beror dels på vilka torvblock du väljer, och dels hur högt du bygger. Jag använde de stora, så kallade "oskurna/osågade" blocken och byggde 4 våningar. Gäller att inte stapla dem på hög med sidorna kant i kant, utan att man saxar.

Att få något igenom ett torvblock (armeringsjärn ed) är nog tji. Måste man stötta görs det bäst på in- och utsidorna. Armeringsjärn är rätt enkla att få igenom jorden om man inte har för mycket sten.
Annika zon 4
Jag tackar Cilla. Det var ungefär så där jag hade funderat. Kanske jag kan plantera "markkrypare" lite här och var utvändigt på torvblocken. Det binder ju samman. I sinom tid. Men det gäller att ha tålamod och detär ju vi växtfantaster rika med. Eller?
Cilla
Jag stoppade frön mellan blocken i våras, men kunde inte vattna regelbundet denna varma sommar och kanske en tredjedel kom upp. Om man verkligen vill lyckas får man säkert tänka på surjordsväxter också, torven har ju lågt Ph-värde.
Slingerkrassen tog sig ändå (men den binder ju knappast ihop blocken) samt en och annan ängsblomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon