|
Ejdsell
27-07-2011, 10:18
Hej Ska göra Utemöbler till inglasad altan. Möblerna kommer att göras i obehandlad regel och Planhyvlad furu. Men vilka skruvar ska jag använda till att sätta ihop dem, de måste ju hålla för lite vikt också
Halaj!
Du kan nog ta vilken spetsförsänkt träskruv som helst. Jag gillar torx bäst. Om du vill lyxa till det kan du ta rostfri skruv, men jag anser inte att det är nödvändigt.
//T
Halaj!
Ähh, nu tänkte jag lite till på detta, medan jag klippte halva gräset. Alltså, träskruv får bitarna att sitta ihop stenhårt, men buggen är att det inte blir någon förspänning på delarna. Träskruv är helkass på det viset. Du behöver förspänning för att inte möblerna ska knirka och bli svajiga. Att också limma bitarna med något vattenfast utomhuslim hjälper nog, men jag tror inte det blir bra ändå. Hade jag varit du hade jag tagit vagnbult istället. Och så en karosseribricka och mutter på baksidan. Du får en snygg kullrig skalle som inte stör att sitta på.
//T
Ejdsell
31-07-2011, 22:20
Tapio: vad menar du med förspänning? Har själv varit inne på bult, men det kan jag inte sätta överallt eftersom en del bitar ska skruvas inifrån men inte helt igenom:( Har hittat en beskrivning i en bok och där använder de bara Trallskruv, men det står inte vilken tjocklek de använt bara längden. Har du något råd angående tjockleken? Är inte så hemma på detta med skruvar och hur mycket de tål, men älskar att snickra(ganska ovanligt för att vara tjej)
Halaj!
Förspänning. Jo, alltså, du köper bokhyllan Billy eller annat platt paket från IKEA. Då räcker det inte att bara montera ihop delarna för hand, utan du måste dra åt alla skruvar ordentligt med den där insexnyckeln. Annars kommer möbeln att vara vinglig. Alla delar måste sitta i spänn. Rent tekniskt är det så att för kraften sfa. förlängningen går funktionen inte genom origo i en graf, men det är överkurs.
Näe, jag brukar bara ta en lagom stor skruv till en lagom stor bräda, planka, regel, läkt eller vad jag nu sknickrar för tillfället. Det funkar. Det är ju normalt inte själva skruvens hållfasthet som är dimensionsgivande. Tar man för stor spricker ju träet även om man har förborrat.
Jag tycker också att det är roligt att snickra, men möbler skulle jag inte ge mig på. Att få till snygga och stabila möbler är svårt och kan man det är man duktig!
//T
malcolm
01-08-2011, 08:57
Fattar fortfarande inte vad Tapio menar med förspänning, skruvar man åt så det sitter fast så gör det väl det oberoende av om man använt tex. trallskruv eller vagnsbult...
*Stintan*
01-08-2011, 09:49
Varför krångla till det? Det lär nog hålla oavsett vilken skruv som används bara dom har lämplig längd i förhållande till det som ska skruvas ihop. Det behövs inga överkurser för sånt!
CITAT (malcolm @ 01-08-2011, 09:57)  Fattar fortfarande inte vad Tapio menar med förspänning, skruvar man åt så det sitter fast så gör det väl det oberoende av om man använt tex. trallskruv eller vagnsbult... Halaj! Ok, såhär då?: du tar två brädor, sätter de som ett kryss och så skruvar du ihop dem i mitten med en trallskruv. Visst, de kommer att sitta fast i varandra och det är gott så. MEN! Om du nu tar tag i plankornas ändar och drar dem mot/från varandra kommer du att kunna vicka på förbandet. Du kan aldrig få sån klämkraft med trallskruv att det inte går att vicka brädorna. Men med genomgående skruv kan du dra åt förbandet så att de sitter stenhårt låsta fast i varandra. //T
*Stintan*
01-08-2011, 14:14
Man använder väl oftas fler än en skruv när man knåpar ihop en trädgårdsmöbel. Ett sånt där X är nog bäst och snyggast att foga ihop halvt-i-halvt.
malcolm
01-08-2011, 16:00
CITAT (Tapio @ 01-08-2011, 14:09)  Halaj!
Ok, såhär då?: du tar två brädor, sätter de som ett kryss och så skruvar du ihop dem i mitten med en trallskruv. Visst, de kommer att sitta fast i varandra och det är gott så. MEN! Om du nu tar tag i plankornas ändar och drar dem mot/från varandra kommer du att kunna vicka på förbandet. Du kan aldrig få sån klämkraft med trallskruv att det inte går att vicka brädorna. Men med genomgående skruv kan du dra åt förbandet så att de sitter stenhårt låsta fast i varandra.
//T Fattar fortfarande inte vad du menar, spelar ingen roll vilken skruv man använder i den konstruktion du visar. Även om man använder skruv med mutter på baksidan så lär det inte bli stabilt, man behöver minst två för att det inte skall gå att röra på delarna och jag förstår fortfarande inte vad förspänning innebär. Du verkar prata en himla massa goja i vissa av dina inlägg och antingen är du överintelligent eller inte...
Ejdsell
02-08-2011, 12:47
Jag kommer att göra som på morfars tid:) Ta skruv som räcker nästan igenom det som ska sättas ihop(men se till att de inte går igenom), sätta flera skruvar tex fyra st som en fyrkant med några cm mellan skruvarna. Ock så kommer jag att limma innan jag skruvar. Tusan om det inte ska hålla då!!!
malcolm
03-08-2011, 09:45
Det blir bra. Lycka till!
fridsbacka
03-08-2011, 12:25
CITAT (Tapio @ 01-08-2011, 14:09)  Halaj!
Ok, såhär då?: du tar två brädor, sätter de som ett kryss och så skruvar du ihop dem i mitten med en trallskruv. Visst, de kommer att sitta fast i varandra och det är gott så. MEN! Om du nu tar tag i plankornas ändar och drar dem mot/från varandra kommer du att kunna vicka på förbandet. Du kan aldrig få sån klämkraft med trallskruv att det inte går att vicka brädorna. Men med genomgående skruv kan du dra åt förbandet så att de sitter stenhårt låsta fast i varandra.
//T skulle jag göra en sån konstruktion skulle jag börja med att såga halft i halft så kan dom inte röra sig sen ett lim som är fukt tåligt sen ett par bra skruvar
gräsfritt
03-08-2011, 15:02
[attachment=63603:DA9E8962.jpg]
[attachment=63604:83965D5C.jpg]
Exempel på användbara skruvar
*Stintan*
03-08-2011, 15:35
Varför krångla till det?
gräsfritt
03-08-2011, 15:38
För att det skall bli hållbart. Alternativt kan man spika. Det är upp till var och en.
Med tanke på att det saluförs (och troligtvis säljs) 1 upphöjt till 2 ggr mera skruvsorter/dimensioner och spikdimension än vagnsbult så är det nog inte helt fel att bygga med skruvar och spikar....
CITAT (Ralf @ 04-08-2011, 09:37)  Med tanke på att det saluförs (och troligtvis säljs) 1 upphöjt till 2 ggr mera skruvsorter/dimensioner och spikdimension än vagnsbult så är det nog inte helt fel att bygga med skruvar och spikar.... Halaj! Vänta nu… man skall alltså utgå från att den skruv eller spik det säljs mest av måste vara den bästa? Så om Bauhaus säljer mer fyrtumsspik än dyckert måste fyrtumsspik vara bättre än dyckert när jag skall spika fast mina golvlister? Väldigt intressant resonemang. Du kan gärna utveckla den! Ditt inlägg blir inte mindre kryptiskt av att 1 upphöjt till 2 ggr = 1^2=1*1=1 Lika många alltså. //T
Rättelse 10 upphöjt till 2 dvs ca 100 till 999 ggr mera än bultar
Ditt resonemang i övrigt får stå för dig, orkar inte debattera med amatörer
Halaj!
Jo, 10^2=100, men var kommer 999 ifrån? Vad har du rökt egentligen, och kan du skaffa lite till mig också?
//T
Tog ner en grind idag som jag hade byggt med skruv. Den hade inte hängt sig något o var helt ok efter att ha hängt upp i över 5 år.
fridsbacka
04-08-2011, 21:24
Men ralf om vi nu är amatörer så välkomnar vi dig som då måste vara ett proffs , ditt resonemang funkar inte direkt bara för att det finns mer av en vara är den bättre än alla andra ? mycket är en smaksak och oftast hänger det på detaljer och hållfastigheten och ändamålet
malcolm
04-08-2011, 21:27
CITAT (Ralf @ 04-08-2011, 18:13)  Tog ner en grind idag som jag hade byggt med skruv. Den hade inte hängt sig något o var helt ok efter att ha hängt upp i över 5 år. Huruvida en grind börjar hänga snett har mest att göra med hur stolparna är utformade/förankrade och inte så mycket med hur själva grinden i sig är utformad.
CITAT (malcolm @ 04-08-2011, 22:27)  Huruvida en grind börjar hänga snett har mest att göra med hur stolparna är utformade/förankrade och inte så mycket med hur själva grinden i sig är utformad. Stoplarna har stått skitlänge att grindar hänger sig/sakar ner i ena änden är inget ovanligt.
Ejdsell
05-08-2011, 00:36
Herregud, har ni blivit helt från vettet? Jag bara frågade råd om vilken skruv ni trodde skulle bli bra, men nu verkar det spåra ur helt. Ni behöver inte ha tävling i vilken som anser ha rätt. Jag har funnit beskrivning i en bok där man gör Utemöbler och där använder de bara Trallskruv. Så det verkar ju fungera, eftersom de ger ut böcker med dessa beskrivningar. Jag håller på att såga till mina bitar och ska snart skruva ihop min första stol, och då kommer jag märka om det håller.
Lycka till Ejdsell! Ja inte blev du väl klokare på detta Men det blir säkert bra du verkar händig får vi se sen?
malcolm
05-08-2011, 08:31
CITAT (Ejdsell @ 05-08-2011, 01:36)  Herregud, har ni blivit helt från vettet? Jag bara frågade råd om vilken skruv ni trodde skulle bli bra, men nu verkar det spåra ur helt. Ni behöver inte ha tävling i vilken som anser ha rätt. Jag har funnit beskrivning i en bok där man gör Utemöbler och där använder de bara Trallskruv. Så det verkar ju fungera, eftersom de ger ut böcker med dessa beskrivningar. Jag håller på att såga till mina bitar och ska snart skruva ihop min första stol, och då kommer jag märka om det håller. Hav tröst, det är inget ovanligt att trådar spårar ur och blir något helt annat än vad som var tänkt från början. Lycka till med ditt bygge och visa gärna bilder av resultatet när det blir klart.
*Stintan*
05-08-2011, 12:11
CITAT (Ejdsell @ 05-08-2011, 01:36)  Herregud, har ni blivit helt från vettet? Jag bara frågade råd om vilken skruv ni trodde skulle bli bra, men nu verkar det spåra ur helt. Ni behöver inte ha tävling i vilken som anser ha rätt. Jag har funnit beskrivning i en bok där man gör Utemöbler och där använder de bara Trallskruv. Så det verkar ju fungera, eftersom de ger ut böcker med dessa beskrivningar. Jag håller på att såga till mina bitar och ska snart skruva ihop min första stol, och då kommer jag märka om det håller. Det funkar säkert jättebra med trallskruv, lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|