Full version: Fröså Stockrosor?
hakerlund
Hej!
Tänkte ge mig på att så Stockrosor, eftersom min klätterros som står där nu bara får ohyra och vissna blad trots alla bekämpning :-( Men då såg jag så fina Stockrosor i en trädgård under semestern, och tänkte att det kan vara något, för jag vill ha något högt där mot en vägg...men nu har jag köpt fröer på Tradera...ljusrosa ALCEA ROSEA...och har fått lite olika odlingsråd...

*Antingen så på plats nu på sommaren, som sedan växer upp lite innan hösten, och då täcka över för snön, sen blommor de nästa sommar.

*Eller så i feb./mars och inte få så höga utan blommor nästa sommar.

Vad är bäst och rätt?

Tacksam om någon kan svara snabbt ;-)
Eva i Skåne
Om du brukar så annat på våren så satsa på att så stockrosorna nu när du inte har annat att ta hand om.

Jag sådde förra sommaren, planterade ut plantorna på plats och dom klarade vintern bra. Dock har dom inte hunnit få blommor i sommar, men den som väntar på nåt gott...

Lycka till
hakerlund
CITAT (Eva i Skåne @ 27-07-2011, 15:53) *
Om du brukar så annat på våren så satsa på att så stockrosorna nu när du inte har annat att ta hand om.

Jag sådde förra sommaren, planterade ut plantorna på plats och dom klarade vintern bra. Dock har dom inte hunnit få blommor i sommar, men den som väntar på nåt gott...

Lycka till

Ok tack för svaret! Då ska jag nog göra det nu ändå :-) men menar du att du har förkultiverat i såjord i krukor först, innan du sätter de i rabatten?
Eva i Skåne
Ja, jag sådde i småkrukor, skolade om och väntade att plantera ut tills de var hyfsat stora. Okt-nov tror jag det var då, men det beror ju på vilken zon du bor i. Du kan också låta plantorna stå kvar i krukorna över vintern och sätta dom lite i skydd av löv och sen hoppas på ett snötäcke och flytta dom till rätt växtplats till våren. Då har du i alla fall sparat in en säsong.
fvd
Eller om ni skulle vilja ha lite mindre besvär kan ni ju testa min metod. Jag har stockrosor i alla möjlige färger. Jag har alltid haft ont om tid och det har blivit så att jag har tänkt att går det så går det- och det gör det. Ja tar vara på frökapslarna och lägger dem på ställen där jag vill att de skall växa och föser över lite jord. De senaste åren har det blivit alldeles för många så jag får rensa bort rätt många.
Eva i Skåne
De var ju också ett sätt värt att testa fvd! tummenupp.gif
Kanske ett enkelt sätt att få stora plantor, dvs det som ser ut som en planta är många som växer tillsammans. Tror jag ska prova för mina vill gärna se lite klena och taniga ut.
fvd
Mina är så kraftiga att det ställer till problem. Det är spännande tycker jag för det blir nya färger hela tiden. Om ni vill ha fröer kan ni kontakta mig så skickar jag, Din teori stämmer nog fast jag aldrig har tänkt på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon