Skulle någon kunna förklara väldigt utförligt för mig hur man planterar om en orkidé samt tar bort bruna rötter?
Jag är så rädd att jag ska göra fel och ta död på den...
Jag har köpt en påse orkidéjord till att börja med.
ingrids
27-07-2011, 20:57
Utgår från att det är en brudorkidé när jag svarar och då är det första att du inte behöver vara rädd att ta död på den, den är antagligen rätt tålig. Precis innan man ska till och vattna tycker jag är rätt tid att plantera om, när rötterna är saftspända är de mer oböjliga och kan brytas. Lyft ut hela alltet ur krukan, skaka bort den jord som sitter kvar mellan rötterna och klipp bort de rötter som är torra och bruna, de gör ingen nytta längre. Klipp eventuellt av riktigt långa rötter om de kommer att hindra dig från att sätta ner orkidén rakt i krukan igen (mina orkidéer blir nästan alla sneda efter ett tag och behöver rätas upp).
Jag brukar hålla bladrosetten i ett fast grepp på lagom höjd i krukan, hälla på orkidéjorden och skaka försiktigt så den hamnar mellan rötterna, peta efter med fingarna kan vara nödvändigt men det behöver inte på något sätt finnas barkbitar överallt. Vattna som vanligt.
Gjorde så med mammas halvdöda orkidéer tre av fyra mår strålande igen, nummer fyra hade nästan inga gröna rötter alls och visade inga livstecken ens med ny jord och pyssel så den blev kompost.
Tack!
Ser detta okej ut eller är det för mycket jord?
Först klippte jag bort döda rötter. Sen la jag i lite jord i botten och sänkte ner rötterna. Sen fyllde jag på med jord runt om och till sist sänkte jag ner krukan (inte hela vägen upp till bladrosetten) i vatten och lät den droppa av en stund.
Hoppas den överlever, har aldrig gjort detta innan som sagt...
[attachment=63361:IMG_2793.JPG]
På bilden har jag inte vattnat den än.
ingrids
28-07-2011, 21:34
Ser helt ok ut i mina ögon - lycka till med din orkidé som jag lovar är mycket tåligare än du tror! (Annars hade mina dött för länge sedan).
CITAT (Ixxie @ 27-07-2011, 20:16)

Skulle någon kunna förklara väldigt utförligt för mig hur man planterar om en orkidé samt tar bort bruna rötter?
Jag är så rädd att jag ska göra fel och ta död på den...
Jag har köpt en påse orkidéjord till att börja med.
Här ser du tydligt o klart :
http://www.orchidehuset.se/joomla/index.ph...=6&Itemid=9
Kan man klippa bort en bit av stängseln (?) och hur långt ska jag klippa i så fall?
Det satt blommor där som har blommat över nu.
[attachment=63682:IMG_2816.JPG]
ingrids
05-08-2011, 18:56
Den torra och bruna biten kan du klippa bort den men klipp inte för nära den levande delen av stängeln, ur en knopp kan komma en ny blommande stängel. Stänglar med liv i är oftast någon nyans av grönt eller brunlila eller däremellan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.