Full version: Halvtam hare.
Anki V
I vintras hade vi ett harpar som förmodligen fick ungar i våras. Två ungaar finns kvar i närheten av vår tomt. Den ena är skygg som sjutton och sticker vid minsta ljud men den andre verkar inte sky något.

Det närmaste jag kommit den är ca två meter. I går hade vi ”långjagis” runt min rosrabatt. När jag slutade springa slutade den också och satte sig och tittar på mig.

Nätet runt jordgubbarna har han överlistat så i morse var vi tillsammans i jordgubbslandet. Några få bär till morgonfilen hade han haft vänligheten att lämna kvar.

Den lille rackarn gillar speciellt margeriter och lobelia men verkar avsky tagetes…..i alla fall får tagetesen i krukor vara ifred.

[attachment=63326:Hare__Large_.JPG]
/Anki
Flemming
Kul med lite annorlunda djur som kommer på besök...
Om den är halvtam eller dum får någon annan bena ut men så länge den endast uppför sig tam mot dig då är det helt okej.
Skulle den däremot bli kompis med allt och alla,då blir det ett kort liv...
Gläd dig för varje dag den hälsar på och kanske skulle du ge den lite mat,så att du slipper offra dina blommor och jordgubbar...
Azur
En Skogshare tror jag bestämt. Härikring finns bara Fältharar, vi har två som tycker om att reta våra katter genom att beta under vår balkong. Jag tror inte din hare är dum, och han ser frisk och välnärd ut, det kan tänkas han inte är rädd för dig för att han har sett dig sen han var en liten palt.
Anki V
Tack för iden identifieringen! Är skogsharen mindre än fältharen?

Mata de vilda djuren vill jag inte ge mig in på…….vi har ganska gott om vilt i närheten av sommarstugan och jag vill inte vänja dom vid att det finns mat hos oss. Vad gör de då när vi inte är där?

Det kan vara så att Herr och fru Mås har skvallrat för harpalten att vi är helt ofarliga för alla djur utom sorkar.

Hur många skulle bygga en boplattform ute i vattnet till måsen så de får häcka i lugn och ro. I och för sig hjälpte det inte i år. När ungarna lämnat boet tog minken två av tre.

[attachment=63327:M_s__Large_.JPG]

/Anki
omk
Wow Anki, vilken bra bild (på haren) och vilka JÄTTEFÖTTER h*n har !!
Azur
CITAT (Anki V @ 27-07-2011, 23:13) *
Är skogsharen mindre än fältharen?
Ja, klart mindre, och mer rundat "kanin-lik" i utseendet, med kortare öron. Den är också ljusare i färgen, särskilt på buk och ben.

Plattformen var en utmärkt idé, tråkigt att minken ändå kom åt ungarna bara.
Anna-Karin Lundberg
Det finns ett säkert sätt att skilja på skogs- och fälthare: Skogsharen har en helvit svans, fältharen har en brun/vit svans. Svansen är "uppvikt" mot ryggen när den sitter, men när haren skuttar så "fäller" den ned svansen när den sträcker ut i skuttet. Då hinner man se om ovansidan av svansen är brun eller vit.

Skosharen är "sötare" i sina drag, mer som en kanin, men det kan vara lite svårt att se på en unge. Det är skogsharen som blir vit på vintern, så lätt att komma ihåg att det är den som har vit svans. Den kallas också "svenskhare" medans fältharen kallas "tyskhare", den blir inte vit på vintern eftersom det inte blir så mycket snö i Tyskland därfirån den kommer.
batski
Vilken snygging smile.gif Jag vill också ha en hare som granne som kommer och hänger hos mig ibland tongue.gif Problemet är att jag bor i lägenhet på 3:e våningen flirting.gif

Men jag har faktiskt ett par svalfamiljer som grannar. De bor i taket ovanför vardagsrumsfönstret. Kommer att sakna dem när de gett sig av.
Gossen Ruda
Det förekommer då och då att det dyker upp djur helt utan flyktreflexer. Förmodligen såna som våra förfäder utnyttjat för att tämja djuren. Normalt brukar det vara helt omöjligt att ha harar i hägn, de hoppar ihjäl sig mot ett nät. I det fria brukar det naturliga urvalet snabbt sålla bort dessa gener. Jag har haft en råbock som flyttade på först vid 3 meter. Helt oskygga koltrastar och gulsparvar också.
Eva i Skåne
"utan flytreflexer" Ruda giggle.gif Då drunknar dom, eller?
Flemming
Anki V: Jag förstår dig och kanske hittar djuren andra som utfodrar,när ni inte är där men har man vant dom vid var maten finns,då känns det inte så trevligt att lämna dom...
Ni har verkligen goda hjärtan som bygger till fiskmåsarna blomma.gif
Beklagligt att minken inte kunde hålla tassarna i styr...

Har du fler bilder på dina vilda vänner ?

Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 28-07-2011, 17:53) *
"utan flytreflexer" Ruda giggle.gif Då drunknar dom, eller?

Bara om de tar sig vatten över huvudet. biggrin.gif Ack ja vad feltrycksnisse kan ställa till med. Nu har jag rättat iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon