|
Flemming
27-07-2011, 21:08
Satt och väntade på en kund skulle komma hem från jobbet. Tittade runt på alla husen och ser endast ett fåtal har blomlådor på balkongen. Ännu färre har något hängande i taket eller på väggen. Kollade jag riktigt noga så upptäckte jag att det fanns inget överhuvudtaget på balkongerna,åtminstone inte över räcket... Området är från 50-talet och åldern på dom boende är allt från första lägenheten till den sista... Malmö Juli 2011
Hur upplever ni balkongintresset på er hemort ? Är den på väg bort eller har kanske Malmöborna annat för sig på sin fritid ?
ingrids
27-07-2011, 21:16
Såhär i semestertider kanske en del ställt lådorna inne vid väggen i skuggan medan de är bortresta? Själv passar jag en balkong just nu genom att ha krukorna stående i min trädgård så den balkongen ser kal ut nu men jag lovar att här blommar snokört, lejongap och kängruäpplen. De solmogna tomaterna åt jag upp idag  , tyvärr ser den krukodlade rabarbern deppig ut
*Stintan*
27-07-2011, 21:55
Här har folk inte heller mycket blommor på sina balkonger. Undrar hur du hänger i taket och på väggarna? Borra hål i grannens balkong 4 meter upp och i husfasaden eller vadå? Tror inte det skulle vara så populärt hos hyresvärden. Här får man vara mer uppfinningsrik än så.
Flemming
27-07-2011, 22:20
http://forum.odla.nu/index.php?act=attach&...st&id=59953Här är min balkong som den såg ut 2007 och ungefär likadan i år. Humle växer från golvet uppför på den vänstra väggen och vidare runt balken som det står 2 C ,vilket även är ditt den har kommit... Jag kan ta en bild under morgondagen om det inte regnar...
*Stintan*
28-07-2011, 00:17
Tjusigt och vilken stor fin balkong du har. Det var annat än min plåtiga och tegelväggar. Finns inget trä alls och inga balkar och taket är ju grannens betonggolv.
Svårt att bedöma men jag tycker det har ökat häromkring.
malcolm
28-07-2011, 09:40
Tänkte på det där med balkonger häromdagen och väldigt många verkar inte ha någon växtlighet på sina men om det har minskat eller inte kan jag inte avgöra, jag hade i alla fall balkonglådor på den tiden jag bodde i lägenhet.
Här i Uppsala tycker jag också att det är rätt lite. På mitt hus som har bortåt 24 balkonger så är jag den med mest på balkongen och så finns det ytterligare kanske fyra fem som har någon enstaka blomma på sin balkong. Och det är likadant med de andra två husen på gården. Det är som om folk inte längre är något på balkongen. Bortsett från rökare då och åtminstone i mitt trapphus så är det just rökarna som fixat nån enstaka blomma till balkongen. Är det likadant hos er?
Det är lite synd med alla tomma balkonger tycker jag. Å andra sidan så blir man ju verkligen glad och nyfiken när man väl ser någon balkong med massa växter på.
*Stintan*
28-07-2011, 11:23
Jag är nog den i kvarteren häromkring som har mest blommor på min balkong. Annars ser man bara en och annan pelargon men man vet ju inte vad folk har inanför räcket.
[attachment=63349:balk.jpg]
Vad fint Stintan! Just en sådan balkong man blir glad av att se! Våra balkonger har inte heltäckande räcke utan en bit är enbart galler, ifall ni förstår vad jag menar, så man kan se in åtminstone lite på balkongen (samt ha en massa tomater på golvet  ).
*Stintan*
28-07-2011, 12:14
Tack! Tur jag inte har sånt galler så folk ser vad som finns innanför  Kan tyvärr inte odla ätbart p.g.a. avgaser och skit från närbelägen vältrafikerad stor väg.
Meriona
28-07-2011, 13:37
Här får man inte ha några balkonglådor hängande utåt, allt måste vara innanför räcket. Det är trottoar under och folk ska väl inte behöva få nåt i skallen, gissar jag. Jag brukar ha amplar, men eftersom jag ska flytta har jag gett bort dem till Wilmer. Iår bor här bara 3 krukor tomater, 1 lavendel och 1 pelargon. Tror att möjligen de högsta tomaterna syns utifrån. Jag brukar ha massa krukor på balkongen med örter och olika sommarblommor, men de syns ju inte genom balkongskyddet. Grannen har megahöga tomatplantor, dem kan ingen missa, ser ut som en djungel.  Stintan - superläcker färgkombo!
*Stintan*
28-07-2011, 14:21
Jag har tur för det är bara gräs under och bor längst ner. Folk som går gör det på gångvägen ett par meter utanför. Annars skulle jag inte heller kunnat ha dom på utsidan.
Flemming
28-07-2011, 21:00
Ingrids: Visst kan dom ha ställt växterna inne vid väggen och det har jag också fått göra pga. regn... Jag får kolla lite extra efter semestern... Stintan: Nä inget med att stå på en ranglig stege och försöka nå grannens golv fyra meter upp... Är balkongen "lägre" då kan man faktiskt borra och trycka i expanderbult,utan att grannen trillar ner en våning... Tack för berömmet av min balkong och visst är den stor, 6x2 meter är den nästan och mycket trä som är lätt att borra och skruva... alkongen är även ingången till min lägenhet och tittar man till vänster på bilden då ser man en vit dörr som leder ut till en trätrappa och denna delas med grannen. Tegelpannorna som syns är överbyggnaden till trappan. Visst är din balkong lite mindre men du har en låda mer liksom en ampel mer än mig... Snyggt planerat med blommorna och en liten "hänga över räcket lucka" finns det också... Lite nostalgi över bilden,lite som det såg ut när jag var barn på 70-talet och dom flesta hade gröna fingrar... Din granne till vänster verkar däremot sakna inspiration... NilaM:En bit galler är alltid trevligt för dom fyrbenta då dom kan se ut över domänerna men precis som Stintan säger "Tur jag inte har sånt galler så folk ser vad som finns innanför" men tomaterna och andra växter som finns på golvet gillar det med all säkerhet. Meriona: Visst är det bra att lådorna hänger på insidan och naturligtvis är det säkerheten det handlar om... Kommer ihåg balkonglådorna som fanns när jag var barn,dom var gjorda av något som påminnde om betong/asbest och dom var/är tunga... Numera finns det plastlådor som är öppna på mitten/längden och kan liknas vid sadelväskor till en motorcykel... Här är några bilder och i Skåne säljs dom på bl.a Hornbach http://www.planter.se/visa_produkt.asp?id=...lower+Bridge+30Flera storlekar och länken till tillverkaren i Nederländerna http://www.elho.nl/website/index/index.php...0dd1bc21312c086Tråkigt nog så regnar det idag och den utlovade bilden får vänta men är det vacker väder i morgon då fotar jag... Lägger in en bild på mina blommor ( hösten 2010) vid brevlådan och där syns även den omnämnda trappan... Stenen,brevlådan och stolpen som den sitter på är eget verk vilket gjorde hyresvärden glad...
*Stintan*
28-07-2011, 22:01
Jag har kollat på¨dom där krukorna man hänger över men jag är rädd för att dom tippar över eftersom jag har så stort mellanrum under överliggaren och då bara skulle kunna hänga dom precis där stagen går ner. Annars är dom ju smarta.
Flemming: Det är ingen som ser in i alla fall för tomaterna och luktärten är som en grön vägg just där  Nåh, åtminstone nu, det var annat för en och en halv månad sen  Jag har också funderat lite på det där med amplar, men jag är mest rädd för den skada de skulle göra om vindarna drog ner dem? Hur bra håller det sig att skruva fast amplar i betong? Och behöver man hyresvärdens tillstånd? För det är inte mycket plats på balkongen nu, men det blir väl lätt så när man glömmer av att tjuva en stor tomat och sedan inte ids med att kapa av grenar med blomstängslar på
*Stintan*
29-07-2011, 12:26
Jag trixade till en ampelhållare som jag satte fast med slangklämma i balkonräcket. Det är ett rör som står på golvet och i toppen stack jag ner 2 ihopskruvade enkla konsoller. Borrade ett hål rakt igenom röret så det gick att dra en liten bult igenom rör och konsoller sen grönmålade jag alltihop. Amplarna går ju att förankra med ståltråd så att dom inte kan ramla ner. [attachment=63381:amplar2.jpg] (bilden är från förra året)
Funderar på att göra något som liknar en marschallhållare fast större som krukan kan stå i så den inte behöver hänga En sån skulle man ju också kunna förankra vid räcket risken vore minimal att blomman skulle ramla ner. Hur lång stången ska vara beror ju på hur högt man vill ha blomman. [attachment=63382:id_amp.jpg]
Det var riktigt smarta lösningar Stintan! Det där med marschallen ser jag stora potential med, med olika höjder osv! Ampelhållaren ser jag redan ha en plats på balkongen!  Tack för tipsen!
Flemming
29-07-2011, 21:52
Kastar som hastigast in den utlovade bilden... Trött och sömning så jag återkommer med text och kommentarer i morgon
Fritzious
29-07-2011, 22:09
Jag bor i Malmö och har en vildvuxen balkong! Ser lite andra entusiaster i området också men det är kanske var tionde.
jag håller på att skapa en insekts och fjärilsbalkong.Anisört,kärleksört,rosenflockel(bara ett skott)Inte i bild kungsmynta och gurkört.Humlor och bin har redan börjat upptäcka balkongen!Ska bli spännande att se om växterna överlever vintern
Flemming
30-07-2011, 20:05
Stintan: Visst är dom snygga och kanske smarta men finns det risk att dom kan komma i rörelse,då är det knappast något för din balkong. Du skulle kunna fästa ett stag som går vågrätt men tyvärr så kommer det att synas... När jag ser din bild från gårdagen då blir jag plötsligt övertygad om att du även kan få balkonglådorna till att sitta kvar... Tog det lång tid att komma på hur du skulle bygga ampelhållaren ? Kreativiteten flödar verkligen i Stintans hem Glöm inte att lägga in en bild när du är klar med hållaren till krukan ! NilaM: Vill du att krokarna skall sitta som berget då kan du ta expanderbult. Satte upp en takfläkt till mig själv men när jag skulle flytta,då gick det inte att plocka ner bultar,dom satt väldigt ordentligt... Sitter krokarna ordentligt fast då är det "bara" kättingarna som kan släppa från krukan,jag har aldrig upplevt att ampel skulle kunna "hoppa av" från kroken även om det stormar. Ibland tar jag ner amplarna (dåligt väder) för att blommorna inte skall blåsa sönder men annars är det bara vattningen som kan ställa till det... Hör med hyresvärden innan du gör något och tycker dom det är okej,då kan dom säkert berätta vad du skall använda vid uppsättningen. Lycka till och som vanligt vill vi se bilder när du är klar Fritzious: Då måste du bo i ett grönare område för dom balkonger jag tittade på (Sallerupsvägen/Eriksdalsgatan) var väldigt lätt räknade... Kan du inte berätta lite mer om din vildvuxna balkong och kanske någon bild,så vi slipper använda all vår fantasi ? Bilden från igår är nog inte så mycket att orda om... Regnet syns på bilden liksom humlen som växer så det knakar... Klädpinnen eller vad vi skall kalla den är numera talgoxens favoritplats,där sitter den och käkar färdigskalade solrosfrön. Någon dag skall jag ta ett kort från insidan av balkongen men det får bli när grannarna mitt emot är bortresta.
Flemming
16-08-2011, 11:34
CITAT (Keya @ 30-07-2011, 20:38)  jag håller på att skapa en insekts och fjärilsbalkong.Anisört,kärleksört,rosenflockel(bara ett skott)Inte i bild kungsmynta och gurkört.Humlor och bin har redan börjat upptäcka balkongen!Ska bli spännande att se om växterna överlever vintern Keya: Kan inte påminna mig om att det fanns en bild på din balkong när jag skrev mitt inlägg... Nu ser jag bilden och det blir Så här några veckor senare,utvecklar växterna sig eller är för lite sol även hos dig ? Stintan:"Funderar på att göra något som liknar en marschallhållare" och du har börjat bygga ?
Jag har nästan ingenting på min uteplats ännu, men planerna finns där. Nu står där bara två urnor med halvt förtorkade icke-blommande luktärter i. (Glömde vattna  ) Jag har en väldigt lång uteplats, så det ser för tråkigt ut. Har inte ens hittat några utemöbler... Överlag kan man väl säga att det är de äldre i mitt område som har balkongerna fyllda med blommor. Damen ovanför mig hälde vatten på mig härrom veckan när jag var ute och målade en byrå.
Flemming
16-08-2011, 21:46
CITAT (Emily @ 16-08-2011, 14:20)  Jag har nästan ingenting på min uteplats ännu, men planerna finns där. Nu står där bara två urnor med halvt förtorkade icke-blommande luktärter i. (Glömde vattna  ) Jag har en väldigt lång uteplats, så det ser för tråkigt ut. Har inte ens hittat några utemöbler... Överlag kan man väl säga att det är de äldre i mitt område som har balkongerna fyllda med blommor. Damen ovanför mig hälde vatten på mig härrom veckan när jag var ute och målade en byrå. Utorkade blommor här i Sverige,denna sommar Damen kanske inte gillade kulörvalet... Nä skämt åsido,nästa år tar du tag i det hela TIDIGT på säsongen och sen fotograferar du för bilder,det vill vi se Börja redan i år med att göra en ritning för hur du vill att det skall se ut... Det kanske är en generationsfråga,om det skall vara blommor eller ej,men för min del känns det inte som om det är sommar,innan blommorna är på plats...
Hehe, ja faktiskt... har stått inne vid väggen och med balkongen över hjälpte inte regnet. Har ställt ut dom till kanten nu, så kanske dom får lite regn...
Försöker planera inför nästa år, skulle gärna vilja plantera lite lökar nu i höst... vet bara inte riktigt hur jag ska lägga upp det...
Flemming
17-08-2011, 21:09
Lugn,det ordnar sig... Snart har någon läst tråden och gett dig några goda råd ! Tyvärr har jag aldrig planterat lökar men garanterat någon annan på forumet... Ett tips: Besök ditt bibliotek, Låt balkongen blomma : ettåriga sommarblommor för lådor, krukor och rabatter / Sjunne Andersson ISBN 91-518-3466-9 Sommarblommor : förnya i rabatter och krukor / Inger Palmstierna ISBN 978-91-1-303043-2
Lägger in en länk och klickar du på bilderna,då får du information om innehållet i respektive bok... http://malmo.stadsbibliotek.org/search~S7*...mmor%26SORT%3DD
pleximaster
19-08-2011, 08:05
Fler och fler har balkongerna till förråd tycker jag mig se, cyklar, barnleksaker vinterdäck... ser inte så kul ut.
plexi
Flemming
19-08-2011, 19:46
CITAT (pleximaster @ 19-08-2011, 09:05)  Fler och fler har balkongerna till förråd tycker jag mig se, cyklar, barnleksaker vinterdäck... ser inte så kul ut.
plexi Hänger säkert ihop med brottsligheten men visst är det tråkigt med en sådan vy... Har jag tur med vädret i helgen,då skall jag fotografera ett mindre hyreshus här i Svedala. Jag har för mig att där finns åtta stycken balkonger men det är bara en enda som har blommor och den har mångaaaa blommor... En gammal dam har synts till på balkongen,så det är säkert hon som bor där.
Flemming
20-08-2011, 19:24
Det blev några bilder på balkongen men det blåser ganska så bra och damen har tydligen tagit det säkra före det osäkra... Lägger in ett par bilder idag och när vädret tillåter skall jag ta några nya...
Eva i Skåne
28-08-2011, 21:11
CITAT (Flemming @ 20-08-2011, 20:24)  Det blev några bilder på balkongen men det blåser ganska så bra och damen har tydligen tagit det säkra före det osäkra... Lägger in ett par bilder idag och när vädret tillåter skall jag ta några nya... Kände igen huset så jar har tagit en bild till dig Flemming  [attachment=64256:112__800x600_.jpg]
Flemming
28-08-2011, 21:24
 för att du hjälper en glömsk liten man...
Som ny inflyttad på sjunde våningen började jag glatt med krukor och ömtåliga växter. Sen övergick jag till Lavendel som tålde blåsten men efter att den frusit ihjäl de två senaste åren har jag gett upp balkonglivet. Där står ett par stora krukor på golvet men...... det är inget vettigt i dom.
Förutom Gollum, crassulan som är ute på sommarbete. Men han borde väl få komma in snart?
Flemming
11-09-2011, 15:59
CITAT (evaisa @ 07-09-2011, 20:02)  Som ny inflyttad på sjunde våningen började jag glatt med krukor och ömtåliga växter. Sen övergick jag till Lavendel som tålde blåsten men efter att den frusit ihjäl de två senaste åren har jag gett upp balkonglivet. Där står ett par stora krukor på golvet men...... det är inget vettigt i dom.
Förutom Gollum, crassulan som är ute på sommarbete. Men han borde väl få komma in snart? Visst är det lätt att tappa suget om växterna dör. Nu är jag ingen expert på övervintring av lavendel men skriv en fråga på forumet... Personligen föredrar jag ettåriga växter men nu har jag en kastanj ( liten) en fjärilsbuske och en humle som skall överleva vinter och den som lever får se... Säsongen som har gått var knappast en höjdare så var inte ledsen utan ladda med nya krafter till 2012
*Stintan*
11-09-2011, 21:05
CITAT (Flemming @ 16-08-2011, 12:34)  Keya: Kan inte påminna mig om att det fanns en bild på din balkong när jag skrev mitt inlägg... Nu ser jag bilden och det blir Så här några veckor senare,utvecklar växterna sig eller är för lite sol även hos dig ? Stintan:"Funderar på att göra något som liknar en marschallhållare" och du har börjat bygga ? Nej jag ska överlåta till en smed att fixa till ett par stycken så det får bli till nästa säsong. För övrigt är min balkongsommar över för i år.
Flemming
11-09-2011, 21:36
CITAT (*Stintan* @ 11-09-2011, 22:05)  Nej jag ska överlåta till en smed att fixa till ett par stycken så det får bli till nästa säsong. För övrigt är min balkongsommar över för i år. Jaha,där ser man... Sommaren är kort men nya friska tag till nästa år...
Flemming,
Om jag hade täckt lavendelkrukan och virat in den i isolering så hade den säkert överlevt. Tyvärr har det kommit två vintriga vintrar i rad..... en normal göteborgsvinter klara lavendeln galant :-)
Annars var lavendel ett utmärkt alternativ på en stormig balkong. Tål blåst, ser glad ut och luktar...himmelskt!
Flemming
12-09-2011, 11:36
CITAT (evaisa @ 12-09-2011, 10:23)  Flemming,
Om jag hade täckt lavendelkrukan och virat in den i isolering så hade den säkert överlevt. Tyvärr har det kommit två vintriga vintrar i rad..... en normal göteborgsvinter klara lavendeln galant :-)
Annars var lavendel ett utmärkt alternativ på en stormig balkong. Tål blåst, ser glad ut och luktar...himmelskt! Då blir det lavendel nästa år ? Lite förlust får man räkna med,fråga dom som har trädgård...
Drar upp en gammal tråd.
De flesta balkonger har i princip inga växter alls och har de det är det plast eller så används balkongen till förvaring eller skräphörna.
I år är första året jag själv ska odla på balkongen. Än så länge står allt inne då det är för kallt där ute men har paprika plantor och smultron plantor som ska ut och sedan försöker jag hitta en återförsäljare av en viss sorts lavendel vilket verkar vara svårt.
Tänkte det var smartast att börja smått då jag inte vet hur stora plantorna blir och vi vill gärna kunna sitta i våra två solstolar samt att vi måste förvara en stege och ett tvättställ där ute.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|