Full version: Vilket slags trä?
Zanna
Jag har gjort en stor upphöjd rabatt i ena änden av trädgården och tänkte göra ett stöd av brädor mot granntomten. Min fråga är vilket träslag och färg man kan använda för att få bästa hållbarhet (att träet inte ruttnar efter något år). Jag har funderat på faluröd färg för det matchar ett uthus grannen har.
TeliaNet
hej.
det är rätt vanligt med järnvägsslipers, de är inprignerade för att stå i mot fukt.
Unn
lärk och ek hör till de mer rötbeständiga, men det lär kosta en del. Vanlig fur funkar ett gäng år med lämplig behandling, ex.vis kanske man kan klä med platonmatta, som omnämns i en tråd längre ned. Här är tätvuxen fur att föredra, men den är dyrare än den snabbvuxna.
Järnvägsslipers i trädgården råder delade meningar om, då de impregnerats med kreosot (giftigt).
Vanligt tryckimpregnerat virke är likaså omdiskuterat ur miljösynpunkt.
Linolja är ett bta och giftfritt alternativ om man vill behandla träet!

smile.gif Unn
Tommy
Betong är bra. Går att måla på oxå.
uno
Du har inte funderat på torvblock?
Ingrid på Västkusten
Hur högt skall det höjas upp?

Betongsten - röda kan bli snyggt :-)

Odlar Du inge ätligt kan Du ju ta 'vadsomhelst' ifårn slipers till tryckt virke.
Slipers är nog inte kvar så länge till i handeln då det ju är EU som är i farten.
Du kan ju ta L-stöd i betong och måla dem röda :-)
Det finns 'pallisader' i betong att köpa på t ex Hornbach hör i Gbg som ju ser lite annorlunda ut ;-)
Ja det finns det mesta! Betong är mer beständigt än trä,

Hälsar Ingrid
Zanna
Tack för alla svar. Stödet ska bli ca 50 cm högt och vara mot grannens tomt med tillräckligt utrymme för att jag ska kunna gå runt högen på min sida av tomten. Sten och betong kan bli väldigt snyggt men jag får köra en budgetvariant och tänkte då använda brädor vilket inte behöver kosta så mycket. Mina föräldrar gjorde jättefint i vär branta slänt vi hade i trädgården när jag var mindre. Torvblock har jag spanat på och är intresserad av men det blir inte mot grannen utan inne på tomten.

Järnvägsslipers vill jag inte använda p g a gifterna, annars hade jag kunnat plocka hur mycket som helst för vi har en nedlagd järnväg i samhället där de nu gör om till gångbana och sliprarna ligger slängda runtom. Dessutom bytte de ut alla slipers på den befintliga järnvägen och de låg och skräpade ca 1 år innan de tog bort dem.
Micke
Se bara till att skydda insidan (jordsidan), t.ex. med plastmaterial, mot jord och fukt så har du glädje av konstruktionen längre.

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon