Full version: Ovanlig frukt i träd
Bille B
Vad heter trädet med frukt enligt bilden. Trädets höjd ca 4-5 meter. Växtplats söder om Vadstena i Östergötland. Mvh /Bille B

[attachment=63330:Ovanligt_tr_d.JPG]
CillaM
Synd att du inte har en bild på själva trädet också. Hos mig står det still men det finns fler som kan, så jag hoppas verkligen att de svarar!
Anders zon 1
Det är äkta valnöt, Juglans regia.
CillaM
Vad jag sett hittills och även kan se på bilder via Google Anders, har inte J. regia den avsmalnade spetsen på frukten. Var också inne på valnöt ett ögonblick men ingen som jag vet har just den där piggen på frukten, iaf inte här. Spännande tycker jag det är för jag är ute efter J. regia som nöt.
Azur
Ja, en valnöt är det, om det är äkta eller svart valnöt (eller nån annan art) vet jag inte - vet inte hur man ser skillnad på dem.
Anders zon 1
Någon sorts valnöt är det helt säkert. Tror som sagt att det är äkta valnöt på grund av bladens form. Det finns fler arter som odlas i Sverige (t ex svart, grå, japansk och manchurisk valnöt) men de har fler och långsmalare småblad och ofta mer eller mindre sågade kanter på småbladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon