Jag har för första gången lyckats med min kronärtskocksodling - fröna satte jag i mitten av februari, stod under lysrör under våren och utplanterades i soligt läge m. lucker jord i mitten av maj (zon 1-2). Nu har jag sex plantor med var sin ganska stor (dryga knytnäven) central skocka, och två mindre på varje planta. De är betydligt mindre än dem jag köpt i affär, men ändå stora enligt mitt mått.
Jag är så klart mer än glad åt detta, efter misslyckade försök tidigare år (alltför skuggiga och dåligt gödslade platser då, tror jag), men nu börjar jag få "lyxproblem" - undrar hur stora de kan bli, och när man ska skörda?
Någon med erfarenhet? I böckerna står bara att de nedersta bladen på skockan ska vara riktade nedåt när de är skördemogna, men flera av skockarna har haft blad nedåtriktade så länge medan de växt att jag inte vet riktigt hur mycket man ska ta det som tecken?
tacksam för erfarenheter och råd
Eva 33c
28-07-2011, 07:53
Jag har nog bara "dåliga" erfarenheter, för hos mig blev skockorna så små att det knappast var nåt ätbart på dem. Det vanligaste sättet att uttrycka skördetiden är nog "strax innan de slår ut", vilket gör att man i alla fall vet när det är för sent

Runåbergs anger storleken på Imperial Star till 7-10cm och Green Globe 8-10cm. Inte mycket till hjälp kanske, hoppas du får fler svar.
Spännande och vad skönt att höra att du har lyxproblem. Själv köpte jag 2 plantor i år. Det är tredje året jag ger mig på detta. Första året blev det inga skockor alls.. jättebesvikelse. En av plantorna överlevde vintern men år två tynade den sakteliga bort. Förra årets båda gav oss en skocka per planta.. jättegoda..inte så stora..men helt ok. De jag köpte i år försökte jag ge ännu bättre förutsättningar.. dvs en välarbetat jord med en hel del kompost i.. soligt och gott om plats. Vattning med jämna mellanrum.. MEN.. inte ville de växa nämnvärt..bladmassan har ökat något men själva plantorna når inte längre än 2-3 dm ovan jord.. la skulden på det torra vädret.. (idag har vi fått regn..första gången sen midsommartider).. Hur som.. jag kände mig manad att tillslut gräva upp plantorna för flytt till annan plats/jord och upptäckte då att myrorna (svarta) byggt bo och dragit upp fullt med ägg runt rötterna. Plantorna fick stå en hel dag i vattenhink för att ta dö på hyresgästerna. Nu är de omplanterade men ser ganska ledsna ut.. Kanske ska ge mig på att försöka från frö?..
Hej Ingmet,
Jag känner igen krånglet med att få dem att riktigt växa som de ska. I det land där mina i år verkligen har uppfört sig exemplariskt är det förmodligen de här sakerna som är bra: Massor av sol (det är ju en tistel, de vill ha sol), året före odlades ärter på den ytan (de avger extra kväve i jorden), väldigt mkt tång och komockor i vintertäckning, det gav lucker och fin jord. Jag vattnade en hel del under den torra perioden av våren, och jag täckodlar med gräsklipp (ger jämnare fuktighet i jorden + gödslar) - gödning med guldvatten då och då under hela växtsäsongen.
På mina sex plantor har jag nu ätit de 6 ganska stora toppskockorna, och nu är faktiskt 3 av "småskockorna" så stora att jag kommer att kunna äta dem på samma sätt, dvs koka o plocka blad för blad och doppa i smör.
Otroligt gott. Och så roligt att det lyckades, de är ju också mkt stiliga att se på.
EKLO du har ett PM från mig i din kontrollpanel.
Här kommer lite sen status.. De omplanterade plantorna har inte ökat i storlek överhuvudtaget sedan omplantering. Dock har de fått nya blad. Så höjden är cia 2-3 dm ovan jord. Får nog satsa på nya försök nästa säsong. Köpte dock goda i mataffären.. så ätit skockor har jag gjort även detta år

.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.