Mia i trädgården
Jag planterade om några rosor jag fick när de helt vårdslöst grävdes upp på en lekplats. Tanken var att de skulle slängas men jag fick dem istället. Förra året fick de stå provisoriskt i en rabatt för att hämta sig, vilket de gjorde. Nu har jag planterat om dem där de skall stå.

Det är svårt att se var ympstället är, så jag blir osäker om planteringsdjupet.

Jag har förberett jorden ordentligt och grävt djupt. Jag satte rosorna djupt, den första förgreningen + några blad under markytan, ca 10 cm ned. Sedan dess har det regnat rejält och slagit sönder blommorna, och vissa av bladen ser lite ljusa ut, men inga tappade eller vissna blad.

Nu blir jag osäker om det är regnet och omplanteringen som gör att de ser lite eländiga ut, eller om jag planterat för djupt. Vilken sort det är vet jag tyvärr inte, men de har remonterande små rosa blommar...

Går det att plantera rosor för djupt? Jag vet att det egentligen är fel årstid att flytta rosor men det var nu tiden, orken och lusten att jobba med dem fanns! wink.gif

Andra tips?

Mia i trädgården
kerstin z5-6
Tror inte de står för djupt -de har ju blivit uppgrävda ggr 2, redan denna säsong .Då ser de sällan överlyckliga ut
Vattna vattna vattna-även om det regnar 10 mm är det nada för en ros
Mia i trädgården
Tack för ditt svar. Låter bra. De fick en hel del vatten idag samt sällskap av ett gäng malvor som jag planterade bredvid, så nu ser det lite mer muntert ut, så man fäster blicken på dessa istället för de något trötta rosorna så länge.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon