En kompis har en krusbärsbuske på balkongen i en stor terracotta-kruka. Den fick en nassa blommor men inte ett enda bär. Hon frågade mig vad som kan ha gått fel men jag har faktiskt ingen aning, så jag ställer frågan här.
*Stintan*
28-07-2011, 14:21
Det var nog inga insekter som hittade dit för att pollinera.
Kan man polinera själv isf, eller måste man ha flera buskar för att göra det?
Tror inte det nödvändigtvis behöver vara problem med pollineringen.
Samma sak hände mig detta år. Min står i en kruka på altanen och kryp var det ingen brist på. Massvis med blommor slutade i ETT krusbär. Jag och dottern delade på det bäret när det var moget
Jag gissade på att den blommade så tidigt i år att blommorna eventuellt strök med någon frostnatt. Våren var trots allt extremt tidig och krusbär blommar tidigt redan som det är.
Alternativt att jag inte gödslat den på hela förra året och glömde i våras också. Den kanske inte orkade göra frukt.
Jaha, kanske för tidig blomning alltså. Men man behöver alltså inte flera buskar för att pollineringen ska funka?
Kul att ni fick avnjuta ett halvt bär var iaf
*Stintan*
28-07-2011, 15:51
Nej det ska inte behövas men kan vara en fördel. Kan tänka mig att humlor och bin inte vaknat till liv när busken blommade. Den kanske blommade tidigare just för att den står skyddat på en balkong där det ofta blir varmare än om de växer på friland.
Hon sa att den redan blommade när hon köpte den på handelsträdgården. Där borde det finnas gott om pollinerande insekter väl?
Batski, jag kan inte se att någon sagt att den blommade i handelsträdgården i denna tråd. Och jag tror inte att krypen vaknar tidigare på våren bara för att det är handelsträdgård. De kanske blir fler i slutändan för att det finns så många växter, men sover de så sover de
Nej alltså, hon sa det till mig irl
Aha, då förstår jag. Jag som lusläste tråden flera gånger
*Stintan*
03-08-2011, 23:20
Krusbär blommar ju väldigt tidigt så det är inte alls säkert att det fanns vakna pollinerande insekter i handelsträdgården.
Jaha. Går det att pollirera för hand? Hur gör man isf?
ingrids
04-08-2011, 08:06
En liten mjuk pensel och dutta i alla blommor är vad jag har gjort när det behövts. Lyckas sällan vara helt systematisk men det har funkat.
malcolm
04-08-2011, 09:09
CITAT (Chilo @ 28-07-2011, 15:34)

Massvis med blommor slutade i ETT krusbär. Jag och dottern delade på det bäret när det var moget
.
Du skulle ha gjort kompott istället så hade det räckt till fler.
CITAT (ingrids @ 04-08-2011, 09:06)

En liten mjuk pensel och dutta i alla blommor är vad jag har gjort när det behövts. Lyckas sällan vara helt systematisk men det har funkat.
Tack

Ska meddela henne
CITAT
Du skulle ha gjort kompott istället så hade det räckt till fler.
Haha...eller krusbärssaft enligt homeopatiprincipen! Med rätt utspädningsfaktor hade det ju kunnat räcka till en årskonsumtion
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.