batski
En kompis har en krusbärsbuske på balkongen i en stor terracotta-kruka. Den fick en nassa blommor men inte ett enda bär. Hon frågade mig vad som kan ha gått fel men jag har faktiskt ingen aning, så jag ställer frågan här.
*Stintan*
Det var nog inga insekter som hittade dit för att pollinera.
batski
Kan man polinera själv isf, eller måste man ha flera buskar för att göra det?
Chilo
Tror inte det nödvändigtvis behöver vara problem med pollineringen.

Samma sak hände mig detta år. Min står i en kruka på altanen och kryp var det ingen brist på. Massvis med blommor slutade i ETT krusbär. Jag och dottern delade på det bäret när det var moget biggrin.gif

Jag gissade på att den blommade så tidigt i år att blommorna eventuellt strök med någon frostnatt. Våren var trots allt extremt tidig och krusbär blommar tidigt redan som det är.

Alternativt att jag inte gödslat den på hela förra året och glömde i våras också. Den kanske inte orkade göra frukt.
batski
Jaha, kanske för tidig blomning alltså. Men man behöver alltså inte flera buskar för att pollineringen ska funka?

Kul att ni fick avnjuta ett halvt bär var iaf tongue.gif
*Stintan*
Nej det ska inte behövas men kan vara en fördel. Kan tänka mig att humlor och bin inte vaknat till liv när busken blommade. Den kanske blommade tidigare just för att den står skyddat på en balkong där det ofta blir varmare än om de växer på friland.
batski
Hon sa att den redan blommade när hon köpte den på handelsträdgården. Där borde det finnas gott om pollinerande insekter väl?
Chilo
Batski, jag kan inte se att någon sagt att den blommade i handelsträdgården i denna tråd. Och jag tror inte att krypen vaknar tidigare på våren bara för att det är handelsträdgård. De kanske blir fler i slutändan för att det finns så många växter, men sover de så sover de biggrin.gif
batski
Nej alltså, hon sa det till mig irl tongue.gif
Chilo
Aha, då förstår jag. Jag som lusläste tråden flera gånger biggrin.gif
*Stintan*
Krusbär blommar ju väldigt tidigt så det är inte alls säkert att det fanns vakna pollinerande insekter i handelsträdgården.
batski
Jaha. Går det att pollirera för hand? Hur gör man isf?
ingrids
En liten mjuk pensel och dutta i alla blommor är vad jag har gjort när det behövts. Lyckas sällan vara helt systematisk men det har funkat.
malcolm
CITAT (Chilo @ 28-07-2011, 15:34) *
Massvis med blommor slutade i ETT krusbär. Jag och dottern delade på det bäret när det var moget biggrin.gif
.

Du skulle ha gjort kompott istället så hade det räckt till fler. giggle.gif
batski
CITAT (ingrids @ 04-08-2011, 09:06) *
En liten mjuk pensel och dutta i alla blommor är vad jag har gjort när det behövts. Lyckas sällan vara helt systematisk men det har funkat.

Tack thanks.gif Ska meddela henne tummenupp.gif
Chilo
CITAT
Du skulle ha gjort kompott istället så hade det räckt till fler.

Haha...eller krusbärssaft enligt homeopatiprincipen! Med rätt utspädningsfaktor hade det ju kunnat räcka till en årskonsumtion biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon