batski
Köpte i går en liten planta som jag tycker ser ut som en Polyscias fruticosa (Sv: Ming aralia). På skylten stod det dock ett annat latinskt artnamn, som jag tyvärr inte minns, men som började på "o" och som svesnkt namn stod det ormbunksaralia.

Har nu suttit och googlat ett tag och de växterna som ser ut som min kallas antingen för Polyscias fruticosa eller Polyscias filicifolia. Jag tycker de ser likadana ut typ. Är det bara olika namn på samma art eller två väldigt lika arter?

Har även googlat på alla polyscias med artnamn som börjar på "o" men kan inte hitta nån som liknar min...

Jag tycker faktiskt att art-skyltningen på de flesta handelsträdgårdarna är en enda röra - oproffsigt och irriterande thumbdown.gif

Nån som kan hjälpa mig få lite klarhet i vad det är för art jag har?
Epifyten
Lägg upp en bild på den du har hemma så finns det ju fler som kan hjälpa till med artbestämning. Du har rätt, handlare har ofta dålig koll på vad de säljer, dock är det nog svårt att få rätsida på det då felet ofta i grunden kommer från grossisterna. Jag finner även att populärnamnen ofta ställer till det.
batski
Jag ska försöka fixa en bild på min när jag kommit hem (är bortrest nu), men den ser ut som dem på bilderna:

hel växt

blad

Här t ex. står det att det är en Polyscias fruticosa, en Ming aralia alltså. Men på andra ställen heter andra, till synes likadana växter, Polyscias filicifolia... Men en av dessa två arter måste det vara. Eller är det en och samma art?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon