ola magntorn
Hej. Vi håller på att bygga ett växthus och vill ha vinrankor. Vi har hört att det är smart att låta vinrankan växa i ett rör som murats in i växthusgrunden så att rötterna är ute i trädgården.
Men någon sa till oss att det kan bli problem då klimatskillnaden blir för stor mellan rot och planta så att den börjar växa innan det finns tillräckligt med vatten för rötterna på vintern och därför torkar ut. Vi bor i Skåne och behöver hjälp med hur vi bör göra.
Tacksam för svar
OlaåKarin
Jubbe063
Bor på gränsen mellan zon 5-6.

Här hos mig har det fungerat problemfritt i 5 år nu med att ha rötterna utanför växthuset.

men jag har inte planterat i något rör. Grunden för växthuset ligger inte mer än 5 cm ner i marken så jag har bara pillat in rötterna under grunden och en bit utanför.
Monarda
Vi har en annan variant. Rötterna ute och även huvuddelen av rankan men en gren har vi borrat hål för och dragit in i vårt inglasade uterum.
Trevligt med ett grönt tak.

[attachment=63358:P7281194.jpg]
merlin68
CITAT (Jubbe063 @ 28-07-2011, 17:00) *

Här hos mig har det fungerat problemfritt i 5 år nu med att ha rötterna utanför växthuset.

men jag har inte planterat i något rör. Grunden för växthuset ligger inte mer än 5 cm ner i marken så jag har bara pillat in rötterna under grunden och en bit utanför.

Samma här:) Inga rör utan satt rötterna under "kanten" på sockeln. De har stått så i sex år nu och är stora och fina. Har inte märkt att det skadar de, tvärtom så slipper man vattna smile.gif
Eva 33c
CITAT (Jubbe063 @ 28-07-2011, 17:00) *

Vilken sort har du? Jag bor i zon 5 och planerar att sätta en vinranka i växthuset men vet inte vilken jag ska välja. Zilga har jag sen länge, men den växer helt utomhus, så jag vill ha nåt annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon