xlxl67
Ja som frågan antyder. Om man får det i ansiktet när man påstått ngt vad menar egentligen den som sade det?
Eva-Helene
Om jag någon gång säger det så menar jag att "jo det är sant, men det är också så här...."
När min f.d. salige svärfar (politiker) sa det så menade han att "nja, det håller jag inte med om".
Så det beror nog på vad den som säger det tror att det betyder ninja.gif rolleyes.gif
Eva i Skåne
Att du, eller nån annan, justerat sanningen för att den ska passa in bättre

modifiering betyder väl att ändra till nåt snarlikt
*Stintan*
eller snarare att det du påstår behöver justeras lite genom tillägg för att bli helt sant. Du ges alltså bara delvis rätt.
Monarda
När jag svänger mig med det uttrycket menar jag att det är en sanning med variabler. angel_not.gif
Myosotis
För mig betyder det nog lögn, osanning.
ängsvädd
För mig betyder det att det inte riktigt stämmer smile.gif
Gossen Ruda
Närmare sanning än lögn men når inte ända fram.
Monaxe
En sanning som görs om för att passa in i samanhanget!
*Stintan*
Inte konstigt att det blir missuppfattningar då och då när man tolkar t.o.m detta uttryck så olika.
Azur
Att det är sant, men inte hela sanningen, och valt så att intrycket blir falskt.

T.ex. man har en påse fylld med hälften vita och hälften svarta kulor, och när nån frågar vad det är i påsen så svarar man att "Det är vita kulor i påsen". En sanning med modifikation.
andersen
CITAT (Azur @ 29-07-2011, 15:11) *
Att det är sant, men inte hela sanningen, och valt så att intrycket blir falskt.

T.ex. man har en påse fylld med hälften vita och hälften svarta kulor, och när nån frågar vad det är i påsen så svarar man att "Det är vita kulor i påsen". En sanning med modifikation.

Den liknelsen är bra.
gnon49
Statistik är väl en sanning med modifikation beroende på vad man läser ut av statistiken.
Platinum
Sanning med modifikation som jag är van med det, betyder att det är delvis sant...kontentan kan t.ex. vara rätt men runtomkringfaktorer kan vara fel/ändrade.

Ett typexempel:
På mitt jobb hämtar vi tidningar från en samarbetspartner och gör tidningsklipp. För en tid sedan beslutades att vissa klipp skulle man hoppa över och vissa skulle man fortsätta bevaka, när jag kom för att hämta tidningar hos dem tillfället efter beslutet så hade ryktet spridit sig och man frågade om vi skulle sluta hämta tidningar eftersom vi skulle sluta med klipp. Mitt svar blev då, "det är sanning med modifikation, vi skall sluta med vissa klipp...inte alla".

Motti
Sanning med modefikation är när man försöker förmildra omständigheterna.
Aqvakul
inte helt sant, visssa invändningar kan göras...
malcolm
Sanning iof. sig men det behövs vissa kompletteringar för att det skall stämma till 100%.
Motti
Sanningen ?är väl vad du gör den till ,finns lägen då man måste modefiera den för att skona medmänniskor vänner och släkt .Att försöka skona någon från sanningen kan vara en välgörenhet i stunden för att lindra själen .
xlxl67
Intressanta åsikter. Jag kände mig lite förolämpad på samma gång som det är en klassisk klyscha att slänga ur sig när man inte har något bättre att säga. smile.gif
mamamaggan
Det beror väl på hur det sägs om man ska uppfatta det som negativt eller positivt.

Man kan ju tro att man vet en del om något men träffar på någon som kan lite till . När h*n då använder sig av uttrycket och förklarar varför man inte har fått med något väsentligt så lär man sig något .

Sedan kan man ju träffa på någon som vill " briljera " och säger det nedlåtande alt påstår att man nästan ljuger , då är det inte lika trevligt.

För mig kan utrrycket alltså representera flera saker .

Klint
Gubben berättade att en arbetskompis som åkt förbi vårt hus sa: P jobbade för fullt men du satt på en stol och latade dej! Ja fnissa och frågat hur han kommenterat det? -Det där är en sanning med modifikation flirting.gif
Ugglemormor
För mig kan detta passa i olika sammanhang, beroende vad som man vill säga och inte kan det helt rakt ut.
Det kan även ha sin betydelse att man vet inte allt om det man berättar, så drar man med det.
Kanske är jag ute och cyklar, men det är i så fall en sanning med modifikastion. confused.gif
malcolm
Säger man att Beppe Wolgers gjorde Baloos röst i Djungelboken så är det en sanning med modifikation då Roffe Bengtsson stod för sången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon