Bennylov
Jag har ett staket med järnrör som stolpar. På en del av dem sitter ett cementklot på toppen, ca 6cm diameter. Nu vill vi komplettera så att alla stolpar har liknande klot på toppen. Se bild.
Har någon tips på var man kan köpa lämpliga gjutformar, eller på hur man på ett bra sätt skulle kunna tillverka dem själv, så tar vi tacksamt emot dessa.
4:an
Rent spontant tänker jag på bollar från leksaksvaruhusen....gör hål i den och fyll med betong...lägg den så att ena änden blir plan och låt torka i två dygn...lycka till!
*Stintan*
Ja plastbollar i lagom storlek borde funka bra. Man kan ställa bollen i en kruka med sand så står den stadigt.Går väl åt en del mollar kan jag tro biggrin.gif
polecat
Ett litet tips .... köp då inte de allra billigaste bollarna utan köp bollar som är lite stadigare annars blir bollen inte riktigt rund.
Bennylov
CITAT (polecat @ 29-07-2011, 10:30) *
Ett litet tips .... köp då inte de allra billigaste bollarna utan köp bollar som är lite stadigare annars blir bollen inte riktigt rund.

Tack för era tips om plastbollar. Kanske kan det vara något att utgå från. Jag vill ju ha en liten fot också, och gärna en liten klump under som går ner i röret.
fridsbacka
borde ju funka med ett rör då i hålet där du fyller på betongen ? ett rör i mindre diameter än stolpen
*Stintan*
CITAT (fridsbacka @ 30-07-2011, 13:09) *
borde ju funka med ett rör då i hålet där du fyller på betongen ? ett rör i mindre diameter än stolpen

toarulle kanske...
Bennylov
CITAT (*Stintan* @ 30-07-2011, 14:20) *
toarulle kanske...

Tackar. Ska informera om mina försök senare i höst.
polecat
Stoppa då också i någon sorts armering i röret och in i bollen så att det håller.
spacepingo
Jag provade att gjuta i en plastboll från leksaksaffären. jag hade tänkt att det skulle bli ett klot men det blev det inte. Plastbollen liksom säckade ihop trots att jag gjort en grop i en sandhög för att fördela tyngden från betongen så blev det inte bra. Den blev rund på ovansidan och intryckt/oval på undersidan., Detta var iofs en sån där billig och rätt mjuk boll.
*Stintan*
Kanske beror på hur stor man gör också wink.gif
spacepingo
CITAT (*Stintan* @ 02-08-2011, 10:44) *
Kanske beror på hur stor man gör också wink.gif

Det har du nog rätt i men jag tyckte inte att jag hade en så stor boll, bara 15cm i diameter. dunno.gif
Peztis
CITAT (spacepingo @ 02-08-2011, 09:50) *
Jag provade att gjuta i en plastboll från leksaksaffären. jag hade tänkt att det skulle bli ett klot men det blev det inte. Plastbollen liksom säckade ihop trots att jag gjort en grop i en sandhög för att fördela tyngden från betongen så blev det inte bra. Den blev rund på ovansidan och intryckt/oval på undersidan., Detta var iofs en sån där billig och rätt mjuk boll.

Men om man packar sanden rätt hårt runtom hela bollen så borde det väl funka...?
Tante Morgan
Hej!
Du kan testa att gjuta i lampglober i plast! Dom finns i 15 cm i diameter och håller formen under gjutningen!
[attachment=64334:Lampglob.jpg]

Lampglob hos Clas Olsson
Camillan
Du kan alltid köpa formgummi (tror det heter så) hos en pysselaffär typ Panduro. Det är en massa som man penslar på föremålet som man vill gjuta av, i ditt fall ett klot, för att på så sätt få ett till identiskt med det första.....

Kolla med affären först så att det verkligen går att använda till betong och din storlek på klot.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon