Katta
I våras fick jag några bitar av vildvuxen iris. Mina bekanta köpte huset i höstas så de har ingen aning om vad det är/hur de ser ut.

Jag har ngn form av iris sedan tidigare, men de har inte tillstymmelse till hår på rhizomerna medans dessa ser ut som skäggiga damen ordentligt.

Är så nyfiken happy.gif
kerstin z5-6
När det gäller iris skiljer man på skägglösa och icke,det har inget med roten att göra utan med blomman
iris sibirica har inget skägg, smala blad likt gräsruggar
Skägg iris har styva bredare blad
Skäggirisar har rhiozomer som ska planteras grunt, Iris sibirica har rötter.
Jubbe063
CITAT (Katta @ 28-07-2011, 21:27) *
I våras fick jag några bitar av vildvuxen iris. Mina bekanta köpte huset i höstas så de har ingen aning om vad det är/hur de ser ut.

Jag har ngn form av iris sedan tidigare, men de har inte tillstymmelse till hår på rhizomerna medans dessa ser ut som skäggiga damen ordentligt.

Är så nyfiken happy.gif

Det skäggiga rötterna tyder på iris sibirica och dess släktingar. Skägget är helt enkelt smårötter på rhizomerna. Dessa Irisar vill ha rötterna under jord inte vid jordytan, de tycker om mer fukt än vanliga trädgårdsirisen.
Gunilla T
Iris sibirica har väl inga rhizomer utan helt vanliga rötter????
Jubbe063
CITAT (Gunilla T @ 29-07-2011, 16:28) *
Iris sibirica har väl inga rhizomer utan helt vanliga rötter????

Alla förutom de med lökar har rhizom. De fuktälskande tunna och de Torkälskade tjocka ändliga rhizomer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon