Full version: Flädersticklingar
hellys
Jag har några frädersticklingar nyligen rotade i jord i krukor. Jag funderar på att ha dem kvar i krukor inomhus under vintern men kanske testar jag att sätta ngn ute i jord. Är det för sent nu att sätta dem på friland nu?
Att jag planerar att ha de flesta i jord under vintern är för att jag inte riktigt bestämt vart de ska sättas på tomten.

Klarar de sig inomhus i krukor tror ni?
El är det större chans att sätta dem ute och troligtvis få gräva och flytta dem nästa vår?
Red Top
Jag skulle själv gräva ner dem utomhus och låta dem rota sig ordentlig innan vintern och tjälen kommer. Eller sätta dem i rejäla krukor och gräva ner dem.

Har svårt att tänka mig att de överlever inomhus. Men du kanske har möjlighet att ställa dem ljust, frostfritt och svalt.
officinalis
Plantera i höst eller jordslå dem i någon pallkrage eller liknande och plantera i vår.
hellys
Ok
Höst el nu?

Är det inte riskabelt att då nästa vår gräva upp dem och sätta där jag slutligen vill ha dem?
El klarar de den flytten då?

Jag har en klar pallkrage med jord i ute som jag inte hann plantera i detta år. Skulle kunna sätta dem där då isf?
Har ingen större kruka till dem nämligen så får bli direkt i jorden då.
mari_tres
Jag har haft sticklingar av fläder som jag har flyttat fram och tillbaks flera gånger, de har klarat sig toppenbra =) Sätt ut dem i trädgården nu så de får växa till sig, tycker jag.
hellys
Ok tack för allt. smile.gif
Bassam
Hej

Ni kan göra men den ska inte växa på höjden fram tiden

H:Bassam
flouee
Instämmer med tidigare svar; jag tog flädersticklingar förra året och har flyttat dem både då och nu i våras. Nu står de i krukor nedgrävda i odlingsbäddar i väntan på sin riktiga plats och verkar stormtrivas - de växer jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon