Full version: Sticklingar från Rom
annika wall
Att ta sticklingar var ju jättekul! Bara tre har tagit sig men då får man tänka på att dom, från sin varma behagliga tillvaro i Italien, legat i väskan i lite fuktigt papper och en plastpåse i en dag, stått i vattenglaset på hotellrummet några dagar, ytterligare en dag i plastpåse på väg hem och till sist äntligen kommit i jord i Sverige. Så jag tycker att det är OK att 3 av 9 tagit sig. En växer så det knakar.Efter att ha kollat i Rosbibeln jag tror det är en Sempervirens om man ser på de långa stiplerna. ( Nu vet jag vad det är!) Verkar inte speciellt härdig, tur man bor på Söderslätt. Och tro det eller ej, en annan har en liten knopp!!! yahoo.gif Undrar vad det månde bliva av detta barn? Den tredje lever men växer lite långsammare. Är det någon som kan ge mig en fingervisning om hur jag ska få dom små liven att övervintra? Har inget frostfritt utrymme, men ouppvärmt växthus.
svennis
Spännande!
Jag har småkrukor inomhus där det kan bli någon grad kallt. har gått bra..lite vatten ibland
Macewe
Dum fråga från en nybörjare...

Hur gör man för att ta sticklingar från rosor? Fungerar det med alla rosor?

Trodde inte det gick/var jättesvårt, men det vore ju fantastiskt om det fungerade.

Planterar du dem direkt i jord eller låter du dem stå i vatten till de fått rötter?
kerstin z5-6
Det fungerar med alla rosor,från de rosor du köper för att ha i vas-till stora buskar:)
Att ta ros sticklingar
Har ett album om hur man kan göra
Plater
Efter att ha misslyckats med allt vad sticklingar heter både på ros- och klematisfronten, läste jag om den s.k. "burritometoden" där man slår in rossticklingarna i en fuktig tidning och låter paketet ligga i två veckor. Läs mer på http://pushingtheroseenvelope.blogspot.com...g-cuttings.html

Den beskrevs som ganska idiotsäker, så jag gav det ett försök. Idag öppnade jag min första "burrito", fullt inställd på en trave gråluddiga grenar, men till min stora förvåning så har alla rossticklingarna "callus", alltså förstadier till rötter. Inte nog med det, detsamma gällde även för de klematissticklingar jag slängde ner i samma paket. Är det någon annan som provat denna metod? Är intresserad av om någon annan får det att funka med klematis!
CillaM
Jag tycker klematis är enklare att få rotanlag och rötter på än rosor, men så här års har jag inte testat varken det ena eller det andra. Jag brukar så från dessa, för med sticklingar kommer ju ofta plantans sjukdomar med sad.gif
Plater
CITAT (CillaM @ 10-01-2012, 19:22) *
Jag tycker klematis är enklare att få rotanlag och rötter på än rosor, men så här års har jag inte testat varken det ena eller det andra. Jag brukar så från dessa, för med sticklingar kommer ju ofta plantans sjukdomar med sad.gif

Hur gör du för att lyckas med klematis? Berätta gärna så detaljerat som möjligt smile.gif

Jag har provat otaliga varianter vid det här laget men allt har misslyckats. Antingen så ruttnar de bort när jag kör med plastpåse eller så torkar de ut för att det blir för torrt. Eftersom jag gett mig själva fan på att få det att funka har jag börjat bygga ihop en dimanläggning som jag ska provköra i vår/sommar, får se om det hjälper. Om inte annat så lärde man sig lite elektronik på köpet...
CillaM
Tar jag sticklingar av klematis så gör jag det innan midsommar, eller runt midsommar, då brukar det lyckas nästan 100%. O jag har då första veckorna dom i växthus och ser de OK ut sen så ställer jag ut dom ljust men inte soligt. Sedan så tar de hand om sig själv mer eller mindre. Fast jag tycker de är lättare att så.
Plater
CITAT (CillaM @ 10-01-2012, 21:46) *
Tar jag sticklingar av klematis så gör jag det innan midsommar, eller runt midsommar, då brukar det lyckas nästan 100%. O jag har då första veckorna dom i växthus och ser de OK ut sen så ställer jag ut dom ljust men inte soligt. Sedan så tar de hand om sig själv mer eller mindre. Fast jag tycker de är lättare att så.

Växthus skulle vara bra att ha ja -cry-.gif Vad för slags medium använder du, vanlig jord? Hur mycket vattnar du?
CillaM
Såjord närjag sår och tar sticklingar, ev. blandar jag i eller lägger längst ner i krukan vanlig jord på påse. Vattnar underifrån så att ev. överskott av vatten kan hällas bort. Vattnar bara när det behövs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon