Felicia M
29-07-2011, 10:28
Hej!
Nu är det dags att börja ta tag i problemet med odling på vår kuperade tomt (gammal bergsknalle). Jag tänkte börja med att jämna ut ett parti jag sett ut för att kunna ha en rad av odlingslådor av pallkragar där.
Men vad är bästa materialet att fylla ut nivåskillnaden med, tro? Någon som har något tips till en oerfaren trädgårdsanläggare?
Jag har tittat runt litet, t ex på Jehanders hemsida och det finns ju en förvirrande mängd material: grus, makadam, stenkross m m.
Det jag behöver är att bygga upp en slags avsats kanske 2 x 4 m lång. Sluttar i nuläget. Det vore bra med en kant nedåt som är någorlunda stabil. Kanske kan gräs få växa upp där.
Eller tänker jag fel? Vore det bättre att bygga med stockar/syllar?
Om man nu skall beställa material (vet inte hur vi skulle få hem det annars, bilen klarar det nog inte) hur mycket går åt? Så svårt att veta...
Tacksam för alla goda idéer!
ingrids
29-07-2011, 19:59
Huvudregeln är ju grövre material desto mer dränering, dvs om du bottnar med makadam så rinner vattnet bort fortare ur dina lådor än om du bottnar med t.ex. sand. Å andra sidan är grova material ofta mer stabila än enbart sand. Eftersom jag just nu är nere och rotar i det min trädgård är uppbyggd på kan jag konstatera att underlaget här är sand med grovt grus i, ungefär lika stor andel grovt grus som sand, på vissa ställen mer grus på andra ställen mer sand. (Underlaget är anlagt, hela området är byggt på en sankäng.) Jag upplever att jag har bra dränering utan att vattnet rinner undan superfort. Om du bygger upp en plattform skulle jag säga att det är viktigt att du kör med en padda eller packar materialet noga genom att gå fram och tillbaka många gånger så att underlaget blir stabilt.
Utan att ha sett din tomt kan jag inte ge några råd om vilken stödmur som är bäst. Jag använder lecablock, men de kan kanske inte göras fast på en bergknalle.