Klippte ner hela min Spireahäck tidigt i våras, lämnade cirka 10 cm, detta pga den blivit så ful och gles. Nu har det hänt mycket, men ganska ojämnt. Vissa är cirka 20 cm höga och lite taniga, medan andra är 40 cm höga och kraftigare.
Skall jag beskära på något sätt nu eller vänta till nästa vår?
Jultorpet
29-07-2011, 22:02
Vilken sorts spirea är det?
Hej
Du kan göra den snygg nu för att J A S period är bästa tid för beskärning.
H: Bassam
Samsara
01-08-2011, 20:45
Rekommenderar att inte beskära under JAS. Det tvistas fortfarande om man ska beskära eller inte under den perioden. Nu i våras kom SLU ut med att man ska försöka att inte klippa under JAS. Men som sagt det "tvistas" fortfarande om det.
Klipp efter blomningen, klipper du före finns risken att den inte blommar alls. Klipper man efter blomning kan den få en andre blomning beroende på hur hårt man klipper. Våra spirea på jobb har klippts efter blomning (vanhouttei, grefsheim, snowmound & billardi) och dessa ska börja blomma igen lagom till nästa säsong startar.
Jag har inte blivit klok på vilken sort det är, men den blir uppemot 2 m hög och blommar med vita blommor, mer i klasar än i rad. Har inget foto.
Jag vill inte ha den formklippt och jag bryr mig inte så mkt om blommorna. Det jag undrar är om jag ska beskära nu eller vänta till våren och hur mkt ska jag ta? Den är som sagt rätt så låg och klen i ena änden och kraftigare och högre i andra ;
Tack på förhand
Krolliljan
16-08-2011, 20:28
Även om du inte bryr dig om blommorna hade jag väntat tills den blommat nästa år eller eventuellt i maj.. Då har den chans att förgrena sig och växa till sig under sommaren sen. Den slår nog inte speciellt nya skott så här sent på sommaren.
Huggorm
16-08-2011, 20:32
Det kan vara så att markförhållandena är olika om den växer bättre i ena änden. Vatten, jordmån och ljus påverkar mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.