SidneyB
29-07-2011, 12:05
Plötsligt har några grenar på vår syren helt tappat stinget, det gulnar och blir bruna i kanterna... Vad kan jag göra för att den ska pigga på sig igen?[attachment=63380:IMAG0645.jpg]
Gröna mormor
30-07-2011, 09:35
Jag hade samma problem med en av syrenerna i min syrenberså. Tog med blad till en hortonom som rådde mig att gödsla men någon speciell gödning, kommer inte ihåg vad det var, men det hjälpte inte. Nästa år hände samma sak, då tog jag med några blad till experter på Alnarp på Alnarpsdagen och där involverades massor av unga studenter och kollade i mikroskop för att se vad det kunde vara. Inte heller dom kunde ge något svar. Jag klippte helt sonika bort alla angripna grenar det året och året efter. Nu mår hela bersån, bestående av 11 syrenbuskar, alldeles utmärkt.
Kan det vara torka?
Ser att några av mina syrener blivit så där, det är de vita syrenerna som det hänt med hos mig och det har varit väldigt torrt i sommar så jag tror för min del att det beror på att de torkat.
Det är syrenerna som står mest torrt det hänt med.
Helén
Hej
Vissna beror på att växter får inte tillräcklig vatten beror på :
1 Torka: försöka ger mera vatten kanske de kommer igen.
2 Maskar i jorden: försöka ser på jorden nära rötter .
3 Svamp som attackera rötter: du kan se på rötter om rötter ser ut bruna och luktar illa det betyder att svampen attackera dem ta bort skadad delar och försöka vattna med vatten som blandad med (ASPRIN tabletter som kan man köpa från apotek och en tablett räcker till 20 liter vatten ):
H:Bassam
SidneyB
30-07-2011, 23:02
Tack för svar :-) Jag ska ut och inspektera närmare imorgon. Tror att det kan bero på torkan, jag har inte vattnat dem alls...
Normalt behöver man inte vattna syréner alls, om det inte är så att de är nyplanterade. Det händer här o var att de plötsligt inte vill vara med i leken längre. Klipp ner/bort det som är drabbat till marken så kommer det snart nytt igen. O fördelen med att klippa bort det som är visset är att man väcker växtens överlevnadsinstinkt till liv igen. O gör så varje gång det vissnar, rätt som det är så försvinner denna företeelse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.