Jag har bestämt mig för att plantera en häck mellan mig och de jobbiga grannarna jag har på ena sidan trädgården. VI har inget mellan oss, och jag har mitt grönsaksland mot deras trädgård, gränsen mellan våra tomter är markerad med en rad markstenar lagda på rad i höjd med deras gräsmattekant, om ni förstår, dvs lite nergrävda i förhållande till gräsmattan. De kan enkelt köra med gräsklipparen med ena hjulet uppe på markstenarna för att klippa av gräset. På min sida av denna gräns av sten (Vi bor i radhus med små trädgårdar) har jag öppen jord hela vägen, medan de således har gräsmatta. Jag hade ju sedan tidigare funderat på amerikansk hagtorn. Nu börjar jag fundera på hur man gör med skötseln, kanske häck inte är så bra ändå.... Då grannarna kommer stenvägra dela på häcken, hade jag tänkt ha häcken en liten bit in på min tomt. Men går det att klippa den sidan av häcken som ligger åt deras håll, jag får ju göra det över häcken så att säga då de INTE uppskattar att man befinner sig på deras gräsmatta....(!). Det borde gå tycker jag, så länge häcken inte blir över 1½ m typ, då kan man ju klippa med häcksax, och kratta ihop grenarna över häcken. Men frågan är hur jag gör med den öppna jorden som kommer att finnas mellan häckplantornas rötter och raden med marksten, för att rensa ogräs GENOM häcken kanske blir jobbigt, kan man täcka med något för att slippa ogräs, funkar det? Barkbitar, plast, ????
Hur beräknar man en plantas vuxna bredd? Dvs om jag vet hur bred häcken får vara, dvs hur långt in den kan sträcka sig på grannarnas sida (minsta gren som växer över gränsen, påpekas av dessa människor), kan jag då räkna ut var jag skalll plantera häckplantan???