Mi70
Jag har bestämt mig för att plantera en häck mellan mig och de jobbiga grannarna jag har på ena sidan trädgården. VI har inget mellan oss, och jag har mitt grönsaksland mot deras trädgård, gränsen mellan våra tomter är markerad med en rad markstenar lagda på rad i höjd med deras gräsmattekant, om ni förstår, dvs lite nergrävda i förhållande till gräsmattan. De kan enkelt köra med gräsklipparen med ena hjulet uppe på markstenarna för att klippa av gräset. På min sida av denna gräns av sten (Vi bor i radhus med små trädgårdar) har jag öppen jord hela vägen, medan de således har gräsmatta. Jag hade ju sedan tidigare funderat på amerikansk hagtorn. Nu börjar jag fundera på hur man gör med skötseln, kanske häck inte är så bra ändå.... Då grannarna kommer stenvägra dela på häcken, hade jag tänkt ha häcken en liten bit in på min tomt. Men går det att klippa den sidan av häcken som ligger åt deras håll, jag får ju göra det över häcken så att säga då de INTE uppskattar att man befinner sig på deras gräsmatta....(!). Det borde gå tycker jag, så länge häcken inte blir över 1½ m typ, då kan man ju klippa med häcksax, och kratta ihop grenarna över häcken. Men frågan är hur jag gör med den öppna jorden som kommer att finnas mellan häckplantornas rötter och raden med marksten, för att rensa ogräs GENOM häcken kanske blir jobbigt, kan man täcka med något för att slippa ogräs, funkar det? Barkbitar, plast, ????

Hur beräknar man en plantas vuxna bredd? Dvs om jag vet hur bred häcken får vara, dvs hur långt in den kan sträcka sig på grannarnas sida (minsta gren som växer över gränsen, påpekas av dessa människor), kan jag då räkna ut var jag skalll plantera häckplantan??? unsure.gif
Louise i Göteborg
Är du säker på att du vill ha en häck helt inne på din tomt om nu trägården är liten?

Det är du som bestämmer så jag skall inte tjôta om plank eller staket även om...... tongue.gif

Jag har sett en häck av lärk som var drygt metern hög och endast ca 10 cm bred, även avenbok vet jag kan formas vältigt snävt.

För att få en smal häck skall man nog välja en sådan typ som har genomgående stam. Det är dessa om vilka det sägs att de inte skall toppas förän de nått önskad höjd.

En sådan snaggad häck ser nog vintertid ut som en rad pinnar men gör det något?

Har jag svarat? Troligen inte sleep.gif
Mi70
Hmm, funderar fortfarand hit o dit om fördelar och nackdelar...... Fördelen med häcken var väl att man kunde överskrida den gräns för höjden som annars finns, 1,10 cm hög från marken........ För häckar finns ingen sådan övre gräns (såvida ingen väg finns i närheten). Hmmm....... Måste nog fundera på detta en vända till!!
Cilla
Jag är inte helt säker på att jag förstått exakt i vilka förhållanden häcken är tänkt att stå och inte i vilken klimatzon eller väderstreck, men detta handlar om önskemål om en smal växtavskiljare mellan dig och grannen?

Smalast blir ju ett staket. Näst smalast blir lösningar som t ex icke levande, rutflätad pil med klätterväxter på; ettåriga som klockranka, slingerkrasse, eller perenna som kaprifol, bokharabinda eller pipört om det är ett mörkt läge.

Ett klätterväxtstaket kan byggas i flera omgångar om man tror att en kompakt variant kommer att uppfattas som fientlig. Första året enkla pålar med linor emellan som växterna klättrar på. Om det är OK med grannen kan flätningen av pilved (som håller längre) göras, som växter klättrar på. Man kan göra glest i början och täta efter några år om avskiljaren fortfarande behövs och ska skydda på vintern också. Innan man vet om det är OK med grannen kan man plantera ettåriga slingerväxter, när det är OK kan man sätta perenna.

Näst smalast på 1,5 meters höjd blir en avenbokshäck, frukthäck, oxelhäck od. För klippningen av dessa måste du kunna gå över på bägge sidor om häcken.

Kanske är det inte en rak häck som hjälper dig mest med avskiljning. Om solen faller in på din sida om nuvarande tomtgräns kan du bygga en växtsolfångare, dvs en båge som ramar in och fångar solvärmen till ditt grönsaksland. Denna "båge" kan dessutom utgöra en av avskiljarna, medan du sätter ett par pelaraplar och humlestänger på andra ställen som skiljer av på annat sätt. Använder man olika typer av avskiljare uplevs det inte som en fientlig häck, även om en humlestång kan bli både 3 och 5 meter hög.
Mi70
Hej Cilla!

Så mycket intressant info, jag måste erkänna att ditt förslag om en växande avskiljare lät intressant! För jag har faktiskt tänkt att använda avgränsningen ev som stöd för luktärter etc.

Först hade jag tänkt plastat nätstängsel som sedan kläs in med vaxbönor, luktärtor och annat härligt varje år - osynligt på min sida och fult och rutigt på deras sida....., men det vet jag inte hur grannarna skulle reagera mot. Å andra sidan skiter jag nästan i det nu... Undrar om det finns olika höjd för dessa?

Pil för rutflätning, var köper man det, kostnader?

Jag bor i zon II, i Stockholm.

Tack för ditt svar! smile.gif
Cilla
Levande pil finns på http://www.lillopil.com/ll/. Nackdelar med levande pilstaket behandlas i en annan tråd här.

Ickelevande pil kan säkert Lillöpil svara på också. Ibland kan man köpa 2-3 meter långa i trädgårdshandeln. Allra billigast blir det om man kan ta reda på ett ställe i närheten där pil ska hamlas. Ett annat billigt alternativ är att ta sig till ett ställe som ska slyrensas. Också sälg är böjligt och bra att använda i ett rutstaket som växter ska klättra i.

Med ickelevande slystaket kan man fläta på olika sätt och olika tätt. Man kan använda samma flätsätt som med levande pil, eller fläta horisontellt mellan rätt nedstuckna slypinnar, liksom en korg. Tätt eller glest, böjda bågar eller raka staket, lågt eller högt - det bestämmer man själv när det är ickelevande material.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon