Full version: Lagring
elsemarie
Hur länge håller sig squashen, är det bäst att låta den sitta kvar på plantan, eller ska man ta in den?
Eva i Skåne
Är det vanlig sommarsquash du odlar så ta för all del av den från plantan annars växer den sig stor som pumpor och den är ju godast ganska liten.
I kylen håller den ett tag, kanske en månad, men det är till att äta, äta och äta när den mognar smile.gif
Det finns också en del recept som man kan använda sin squash till, inlagad i ättika, soppa, grönsaksbiffar och lite annat.
*Stintan*
Låter du den sitta kvar så fortsätter den ju växa. Annars så förvara svalt 7 -10 grader och den håller säkert 2-3 veckor.
Åsa, mälardalen zon 2
Och är det sommarsquash fortsätter det komma frukter ifall man skördar så skörda på, runt 3hg så brukar de flesta sorter vara bäst.
Platinum
Och mäktar du inte med att äta upp det som växer till så fungerar det att tärna och frysa in den rå, för att sedan blanda ner i gratänger eller grytor.
elsemarie
Tack alla för era svar. Bara att skörda, laga o äta...bra att man kan frysa in oxå.
rosita
Mina sommarsquash håller sig i flera månader i förrådet och jag skördar ofta stora squash på 6-10 hg. Jag skrapar bara ur kärnhusen innan tillagning, så blir de mycket goda. Så jag tycker inte alls att de måste vara små, ibland hinner jag inte skörda i den takt de växer.
skjutgalen
Nackdelen med att låta squashen växa för länge är att den blir hård i skalet och därmed svårare att använda. Jag brukar prova med fingret nära skaftet. Om man får in nageln är det ingen fara.
Peztis
Jag syltade squash för en massa år sedan, det blev jättegott!
Burkar kan ibland vara lättare att förvara, frysen tenderar ju så här års att explodera...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon