Sjögurkan
Hej!

Har två stycken snart 2-åriga (i min omvårdnad) brudorkidéer ståendes i mitt rum. Jag har ett söderfönster där solen bränner på hela dagen nu under sommaren. Råkade bränna ett av bladen på den ena orkidén under våren så de har sedan dess istället stått på en hylla cirka två meter in i rummet.

Problemet - om det nu är ett problem eller något relativt vanligt - är att luftrötterna närmast substratet ser ut att vara bränt. De delar av luftrötterna som hänger utanför krukorna är ljust gröna/vita och ser friska ut. men de delar av rötterna som är närmst själva plantan (bladen) ser delvis brända ut. Det vill säga det finns större och mindre områden på rötterna som är bruna och i vissa fall till och med svarta.

Är det kanske en oönskad effekt av vårsolen där med, eller är det så att jag kanske fått ohyra? Alternativt att rötterna kan reagera såhär på brist på ljus?

Ska försöka få upp en bild i inlägget också.
Bassam
Hej

Du ska borta alla dåliga rötter och omplantera den på ny jord och försöka inte ge den mera vatte , om du ger mera vatten blir rötter mögla , alltid man kan säga mindre vatten är bättre än mycket.

H: Bassam
Sjögurkan
Lite mer info:

Orkidéerna blev senast omplanterade i ny orkidéjord för cirka ett år sedan, så det kan vara dags att byta ut denna igen. De får normalt vatten en gång i veckan. Kanske är för mycket?

Hur som så kommer här en bild för att förtydliga.

batski
Phallisar trivs inte i söderfönster där den starka sommarsolen gassar på i timmar.
Sjögurkan
Nej det vet jag om, i min förra lägenhet hade jag ett norrfönster, men har inte detta längre. Som jag skrev befinner sig orkidéerna cirka två meter in i rummet nu, det vill säga utom räckhåll för solens direkta ljus (och värme).

Det kan mycket väl vara så att skadorna på rötterna uppstått under våren då jag mest ville erbjuda orkidéerna så mycket sol/ljus som möjligt, men hann inte reagera när det blev för stark vårsol. Det jag reagerat på dock är att skadorna på rötterna tycks bli värre. Men det kanske är nåt jag inbillar mig.

Men du (Batski) tror att skadorna är från solen, och endast det?
batski
CITAT (Sjögurkan @ 29-07-2011, 20:11) *
Men du (Batski) tror att skadorna är från solen, och endast det?

Säker kan man ju inte vara och står de inte i direkt sol så borde det inte vara nån fara med det faktiskt. Är själv nybörjare när det gäller orkideer. Hoppas du även får svar från kunnigare orkidemänniskor
Ally
Så ser mina också ut, jag tror att det blir så om/när rötterna torkar ut.
Tror inte att det är nån fara.... Jag har jätte många orkidéer, som ändå blommar om.
Alla har nog rötter som ser ut som dina.
Du kan prova spraya vatten på t.ex. varannan dag (eller då och då)
Bassam
Hej

Jag jobbar i affären nu och vi har många orkidéer så jag märkte att de är bra om jag ge dem 1/ 2
tsk varje dag, varför händer så för att jag höjer fuktighet omkring dem, men det är mycket varligt med överflodiga vatten.
H: Bassam
Jubbe063
Bassam.

Konsultera svenska orkidesällskapet eller annan orkideförening. Har i tre trådar rättat dina vattningstips. Men du återkommer med dina felaktiga tips. Så prata med experterna i ämnet eftersom du inte tror mig.
Sjögurkan
Hej igen.

Tack för svaren, antar att det är "vanligt" i vårt inomhusklimat att det blir så då. En kombination av torr luft samt kanske en och annan för stark solstråle.

Antar att daglig sprayning hade varit bäst, med någon form av fläkt för att inte få det för fuktigt och mögelbildning. Men det är ju lite påkostat att fixa det både ekonomiskt och tidsmässigt. Och de brudorkidéer vi köper i butik är ju hybrider just för "vårt" inomhusklimat.

Men tack för svaren, nu kan jag sova lungt igen wink.gif
LP55
CITAT (Jubbe063 @ 31-07-2011, 12:32) *
Konsultera svenska orkidesällskapet eller annan orkideförening. Har i tre trådar rättat dina vattningstips. Men du återkommer med dina felaktiga tips. Så prata med experterna i ämnet eftersom du inte tror mig.

Bassam redogjorde för den metod han använder, som dessutom verkar fungera bra.
Vad är det som är "felaktigt"?
Bassam
Hej jobbe 063

Jag skrev inte att du har fel men jag skrev vad jag prövat och studerat och fungerar bra

Obs

Jag är också expert även om jag är inte stark på svenska.

H:Bassam
theresen
så här står det om ljusförhållanden i boken: orkidéer av brian och sara rittershausen.

"orkidéer är av naturen skuggälskande växter"

"som helhet föredrar orkidéer indirekt ljus, särskilt på sommaren när solen är som starkast. om växterna placeras i direkt solljus kan bladen lätt bli brännskadade på mycket kort tid. denna skada är irreprabel och kan i svåra fall ta död på växten. ni kan också flytta över orkidéerna till ett skuggigare fönster under sommaren och flytta tillbaka till en ljusare plats vintertid."

"ljus och vattning för phalaenopsis: en väl upplyst placering, utan direkt solljus och helst med en tunn gardin mellan plantan och fönsterglaset, se till att den får rätta mängden fläckat ljus, som får växten att blomma rikligt. håll jämn fuktighet hela året om. beroende på sitt epifytiska ursprung tycker den inte om att stå i vatten. lite gödningsmedel i vattnet ett gång i veckan och vattning uppifrån är fullt tillräckligt för att hålla plantan frisk och i gott skick."

"i regnskogarna, varifrån många odlade orkidéer kommer, är luftfuktigheten vanligtvis mycket hög. att spraya och duscha bladverket lätt är ett hjälpmedel för att skapa fuktighet och som också svalkar bladen vid hög värme samt dessutom håller dom rena och dammfria. att spraya undersidan av bladen motverkar skadeinsekter. bästa tidpunkten att duscha bladverket är vid varm väderlek och då tidigt på morgonen så att fuktigheten hinner avdunsta under dagens lopp; om det finns mycket vatten kvar på bladen när temperaturen är låg eller om det blir kyligt på natten, kan det orsaka fläckar på bladen och nybildade rötter kan till och med ruttna."

jag har mina minisar i ett väster fönster och med persiennerna vinklade men det blev för ljust ändå för bladen började bränna så jag satte upp en spetsgardin och nu funkar det bättre.
du får nog bara mögel om det står för blött hela tiden och ingen cirkulation och så tror jag inte du har det så du behöver ingen fläkt, det är överkurs. räcker att öppna fönstret (ej stå i direkt kallt drag) och står dom i bark så blir det luft till rätterna ändå.

det är mycket överkurs vad gäller orkidéer och därför har jag inte köpt några men nu har jag några minibrudorkidéer och en dendrobium ´emma white´ och dom växer och blommar utan en massa konstigheter. de två storterna är de lättaste att börja med. de två reglerna är väl egentligen att inte vattna för mycket och inte direkt sol.

http://www.neovita.com/orkideer/
här har du en bra sida om orkidéer.
Christine D
Om man vattnar för mycket, är det då bladen blir slappa och rynkiga? Mina är det.
Christine D
*puttar upp*
Biggan_
CITAT (Christine D @ 08-08-2011, 19:08) *
Om man vattnar för mycket, är det då bladen blir slappa och rynkiga? Mina är det.

Om komposten har brutits ner och blivit kompakt så blir bladen slappa.

Kolla hur komposten ser ut och lukta på den. Luktar det jordigt, plantera om!

Jag förutsätter att du har kollat så rötterna är ok!
irhen
CITAT (Biggan_ @ 20-08-2011, 19:45) *
Om komposten har brutits ner och blivit kompakt så blir bladen slappa.

Kolla hur komposten ser ut och lukta på den. Luktar det jordigt, plantera om!

Jag förutsätter att du har kollat så rötterna är ok!

Kan det vara det som är felet med min Cambria, att den behöver omplantering? Har sökt länge, men inte hittat något svar om varför bladen blir veckade. Trodde det berodde på för lite vatten, men har vattnat igenom den minst två gånger per vecka. De andra orkidéerna, phalenopsis, klarar sig på vatten med en till två veckors mellanrum.
Ska Cambria ha orkidéjord? Ser faktiskt ut mer som vanlig jord i min planta (inköpt dec -1o).

Hoppfull!
Bassam
Hej

De saknar luft fuktighet så jag brukar sprja de på några vatten varje dag och det funker bra för att de kommer från området som har bra luft fukt , du kan börja pröva.

H.Bassam
irhen
CITAT (Bassam @ 28-08-2011, 19:10) *
Hej

De saknar luft fuktighet så jag brukar sprja de på några vatten varje dag och det funker bra för att de kommer från området som har bra luft fukt , du kan börja pröva.

H.Bassam

Tack för svaret. Får pröva med dusch. Tror nog jag gör en omplantering också! Har nosat på krukan, och nog luktar det jord allt.

Irhen
tepa
Hej

Jag brukar också spraya mina, luftrötterna tycker om det. Nu har jag inte sprayat på hela sommaren, för de hänger ute i träden. Det har regnat skurar emellanåt, så de får nog sin fuktighet där. Jag fick min första Brudorchidé 2007 till Lilla Jul och aldrig planterat om. Men det är nog dax, men det är väl bäst att vänta till våren?

Hälsn Tepa
Ugglemormor
Om den inte blommar så går det väl bra att plantera om den. Så har jag gjort med mina och sen har de börjat skjuta iväg. Detta oberoende vilken årstid det är. Om den verkar sjuk eller har för mycket äckliga, bruna rötter så då är det dags.
Nu fick jag minimera min orhideodling här inne och jag tog vara på "småttingarna" och de som hade friska rötter. Resten kastade jag bort.

Det sägs så mycket om om hur man ska vattna dessa blommor, allt om en hink att doppa i och enstaka matskedar. Jag har haft den "hinkmodellen", men nu blir det inte mer aktuellt. Småttingarna är i fuktig mossa och de 2 nya jag fick, ska jag nog börja med skedmodellen och spraya de rötter som synns.

Hur mycket och hur ofta ger ni vatten med sked? så där ungefär? Hur går det med gödningen? Det är gott att ta till sig rådem man får och därifrån hittar man sin egen gyllene medelväg, därför är jag tacksam för allt ni skriver om. .... thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon