ozric
Hej!

För några år sedan satte jag ett körsbärsträd i min trädgård, som visat sig trivas väldigt bra och har således växt väldigt kraftigt. Så pass mycket att jag nu ej längre når upp till de översta grenarna för att plocka godsakerna. Nu undrar jag om det är någon som har tips på hur man går tillväga på bästa sätt.

Om man beskär de översta grenarna, när på året ska man i så fall göra det och är det något speciellt man bör tänka på när man sågar?
Kan man på annat sätt forma trädet, med hjälp av vikter eller dylikt? Är detta ett bättre alternativ?

Tacksam för tips!
*Stintan*
Kan du lägga in en bild så är det lättare att svara. Oftast gör det mer skada än nytta att beskära körsbärsträd men ibland kan det vara nödvändigt.
Huggorm
Ta bort trädet och köp ett svagväxande i stället. Det blir inte bra om du skall hålla på och skära ner trädet varje sommar. Dels kommer du aldrig få någon frukt, dels mår inte körsbärsträd bra av att beskäras.
ozric
Här är en bild på trädet, dotter och lite kirskål på grannens tomt smile.gif
Jag vet inte vilken sort det är, men det ger söta bär. Så det lämpar sig inte riktigt att beskära dem om jag förstår det rätt?

edit: det är 4 år gammalt. Men de sista två åren har det liksom skjutit i höjd istället för i sidled, vilket är naturligt antar jag - men något jag vill påverka.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon