Om man nu ska mata den med nånting så borde det nog vara glukos. Om det nån som vill testa så finns det tillgängligt på apoteket.
När jag skrev att växter inte "äter" sackaros så menade jag att dom inte gör så i allmänhet. De allra flesta växter lagrar sin energi i form av stärkelse och dessa växter har antagligen ingen möjlighet att tillgodagöra sig sackaros eller andra disackarider. Självklart finns det växter som lagrar sin energi på andra sätt så som sackaros eller andra energirika föreningar men dessa hör till undantagen så vitt jag vet. De flesta ensymer som spjälkar stärkelse brukar nämligen inte kunna bryta isär disackarider.
En annan sak som gör mig tveksam är att någon här ovan nämnde att man inte ska ge socker till sina krukväxter, "för då dör dom". Av vilken anledning skulle det vara någon skillnad mot en julgran? Grannen är förstås mycket större men i rätt koncentrationer så borde i så fall krukväxterna gynnas av en tillsats av glukos i blomvattnet. Speciellt på vintern då de i allmänhet står ganska mörkt. Jag tänker dock inte testa dessa på mina egna växter
Det är konstigt är att en så pass väl rotat skröna (börjar luta åt skröna eftersom ingen verkar veta säkert), så som denna, inte verkar ha någon som helst biologisk substans. Det är så man undrar vart den här typen av råd kommer ifrån.