Dool
Hej,

Mitt projekt innan semestern är slut är att flytta några växter och anlägga en ny rabatt. Kommer bla. vara azaleor, japanska lönnar och små barrväxter. Vad ska jag tänka på när de kommer till jord? Har ganska sandig jord med mycket stenkross i, så jag hade tänkt gräva ut ordentligt och jordförbättra på något vis. Och finns det någon risk att "ny jord" är för näringsrik såhär på sensommaren?

MvH /Dool

Ps. Ni får gärna komma med tips på fina vår- och sensommar blommor som trivs i denna typ av rabatt. Ganska skuggigt läge med sol från ca. 14-17. Bor i zon 2. blomma.gif
Gunilla T
CITAT (Dool @ 29-07-2011, 20:20) *
Hej,

Mitt projekt innan semestern är slut är att flytta några växter och anlägga en ny rabatt. Kommer bla. vara azaleor, japanska lönnar och små barrväxter. Vad ska jag tänka på när de kommer till jord? Har ganska sandig jord med mycket stenkross i, så jag hade tänkt gräva ut ordentligt och jordförbättra på något vis. Och finns det någon risk att "ny jord" är för näringsrik såhär på sensommaren?

MvH /Dool

Ps. Ni får gärna komma med tips på fina vår- och sensommar blommor som trivs i denna typ av rabatt. Ganska skuggigt läge med sol från ca. 14-17. Bor i zon 2. blomma.gif

Dina surjordsväxter vill ha fuktighetshållande fluffig jord och det får man genoma att blanda ner okalkad och ogödslad torv. Det skall vara den grova torven, inte den man använder åt hästar. Du kan även blanda ner kompostjord och Rhododendronjord samt grus eller kross. Det är vad vi gör våra surjordsbäddar av. Torven måste vara blötlagd och det är ett jobb i sig, det tar tid innan man får den genomblöt - vända, vattna, vända...

Enklast är att göra rabatterna på hösten och låta vintern sköta blötläggningen och sedan plantera på våren.

Det finns massor av tidigblommande växter för surjord, de flesta primulor går bra, trillium, sockblommor, en del Daphnesorter,olika ljungväxter, cassiope, små dvärgrhododendron, Uvularia grandiflora, tolvgudablommor, julrosor osv...alla Hosta trivs utmärkt i surjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon