Full version: Te...
Hebo
Hej!
Jag har just upptäkt det här med att göra eget te smile.gif Har gjort ett underbart te på svartvinbärsblad,och svartavinbär och hallon som jag torkat. Nu undrar jag efter mer saker som växer (mest vilt) som kan kombineras med detta. Jag har björnbärsbuskar på tomten, kan jag använda dessa? Och i så fall, kan jag ta både bär och blad? Svartvinbärsblad smakar ju verkligen svarta vinbär...är det så med alla bärblad? Hur är det med blommblad? Någon som vet något om doftkaprifol? Kan man använda denna? Jag har hört talas om de som använde rosblad i te nämligen smile.gif Jag är en asfaltstös som flyttat ut på landet, har en trädgård med en massa perenna växter...men jag vet inget om dom tongue.gif Tacksam för tips och hjälp! <3
Åsa, mälardalen zon 2
Kaprifol är giftig så jag tror inte det värst nyttigt med sånt te. Rosblad går dock bra. Finns många blommor som är giftiga så nej det går inte bra att göra te på alla blomblad eller alla växter.
Monica, Norrbotten zon 5
När jag var liten vistades jag alltid ett par veckor under sommaren hos min farmor och farfar. Farmor och jag brukade plocka en massa blommor och blad i hennes trädgård. Bladen fick ligga och torka och sedan smulade vi ihop dem till en ört-teblandning. Det var alltid så gott tyckte jag.
Det jag minns att vi plockade var späda blad av rönn, björk, rölleka (både blommor och blad), kamomill, svartvinbärsblad, smultronblad och mynta. Det var säkert ännu fler sorter men mer kommer jag inte ihåg.

Jag googlade på örtte och hittade denna länk som kanske kan vara till hjälp.
http://ingalena.se/orter.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon