Jag sitter och läser och drömmer om hur jag ska plantera på baksidan men har kört fast lite.. Överallt står det beskrivningar om växterna att de vill ha en viss växtzon och tex soligt läge. Vilken växtzon som är här har jag lyckats hitta kartor om, men hur tänker man om läget? Finns det någon tumregel om vad man kan räkna som soligt läge? Är det sol hela dagen eller kan man tänka sig att det är sol ett antal timmar bara?
kerstin z5-6
30-07-2011, 07:56
Växter för soligt läge vill ofta ha 6 tim s sol /dag eller mer.Zoner är något att bekymra sig om mest för buskar träd och rosor.Perenner är oftast härdiga i hela landet
Crazy4Flowers
30-07-2011, 08:50
Tänk även på att man brukar ha 3 zoner i trädgården. Soltimmarna räknas inte efter 17:00, eller var det tom lite tidigare??
CITAT (Crazy4Flowers @ 30-07-2011, 09:50)

Tänk även på att man brukar ha 3 zoner i trädgården. Soltimmarna räknas inte efter 17:00, eller var det tom lite tidigare??
Ok! Det var ju intressant, har inte hört den innan... Tackar!
Åh vad bra med lite svar! Toppen, tackar!!! Då får jag nog tänka om och satsa på svarta vinbärsbuskar istället för hallon, som jag först hade tänkt. =)
kerstin z5-6
30-07-2011, 16:07
fast här uppe räknas de dygnet runt i juni

därav de höga riddarsporrarna:)
CITAT (kerstin z5-6 @ 30-07-2011, 17:07)

fast här uppe räknas de dygnet runt i juni

därav de höga riddarsporrarna:)
Jag vet! Kommer från Lycksele... om du känner till den "Metropolen", där blir det ju en otrolig växtutveckling då ljuset kommer....
Crazy4Flowers
30-07-2011, 21:17
Blir du solbränd efter 17:00 ???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.