Eva i Skåne
Jag har fått denna som gullstav, men så när jag såg nån tråd med spirstånds tycker jag bladen ser ut som min.
Min har inte blommat än, men när jag googlat ser ju blommorna ut att vara ganska lika.
Nu är jag förvirrad. Hjälp!
[attachment=63407:037.JPG]
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 29-07-2011, 21:32) *
Jag har fått denna som gullstav, men så när jag såg nån tråd med spirstånds tycker jag bladen ser ut som min.
Min har inte blommat än, men när jag googlat ser ju blommorna ut att vara ganska lika.
Nu är jag förvirrad. Hjälp!
[attachment=63407:037.JPG]

Desdemona? Alltså Ligularia dentata 'Desdemona'
CillaM
Ser ut att vara en Ligularia dentata. Min har precis börjat blomma och hade exakt samma knoppsättning som den du har (de tjocka dolda bladknopparna under själva bladen).
Gossen Ruda
Fast det var ena taniga stackare, mina håller på att förkväva omgivningarna. smile.gif Jag kan prestera en bild i morgon.
gunnevi
Dina bilder väntar jag på...
Gunilla T
Det är nog en Ligularia dentata, antingen `Desdemona´ eller `Britt-Marie Crawford ´
Eva i Skåne
Tack för era svar. Ni verkar överens biggrin.gif Jag återkommer med en bild när den blommar.

Tanig Ruda. Tja, förutsättningarna här i skogen är väl inte de bästa, men den var bara en liten stickling när jag fick den så den blir nog större framöver.
renate
[attachment=63434:2011_07_...280x960_.jpg] Ligularia Dentata'Othello'.Jag har även 'Desdemona'men ser ingen skillnad på dem.

[attachment=63435:2011_07_...60x1280_.jpg] Spirstånds,Ligularia przewalskii
.
ingrids
Jag vet att det kan var mycket olika men mina Desdemona är påtagligt mörkare i bladen än på din bild Eva. Står den skuggigt måntro?
Gossen Ruda
Eva, här kommer några bilder som du kan visa din blomma så den vet hur den skall se ut. biggrin.gif Jag vet hur taniga de kan vara. Jag räddade mina från kirskålens strypgrepp när jag började storrensningen i trädgården för ca 15-20 år sen. Då var de inte mycket för världen med de har tagit sig. Det finns två bestånd på bilden nedan, ett mellan bänken och stora stenen och ett långt till höger som knappt syns.

En närbild som tyvärr blev lite plottrig. Höjen på de högsta bleden är runt en meter, sen sticker blommorna upp ytterligare 30-40 cm.

Eva i Skåne
Skuggigt vet jag inte om jag vill kalla det, men inte direkt sol mer än ett par timmar. Ska dom stå skuggigt då?
Eftersom jag är omgiven av skog förändras soltimmarna radikalt på sensommaren och solen når inte in alls på hösten.
renate
Jag glömde skriver att bladen på mina L Dentata är betydligt mörkare än Evas.Tyvärr gillar trädgårdssnäckorna de,jag har klippt bort de fulaste men det hjälper inte.Det är väl därför jag inte har någon bild på hela plantan.
ingrids
Växters bladfärg påverkas av hur mycket sol de får - om det är desdemona du har så är bladen ljusare på dina än på mina för att mina får mer sol. Just rödbladiga växter blir rödare om de får mycket sol, i skuggiga lägen blir kan bladen bli mer åt det gröna hållet. Handlar om att växten inte har råd att vara utan klorofyll om det är skuggigt.
Eva i Skåne
Dentata hade ni alla rätt i smile.gif
Jag har varit ute med datorn Ruda och visat din bild, det är nog därför den satt igång att blomma

Jag har inget emot gula blommor, tvärtom, men tycker nog att bladen är vackrare än blommorna i detta fallet
Ber om ursäkt för halvsuddig bild

[attachment=64258:047__800x600_.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon