|
Hej Har besvär med grannens katt. Den bajsar lite här och var runt vårat hus. Tex bakom barnens pulkor som stod lutade mot en vägg, utanför garageporten, i rabatten ,där jag hade täkt mina från frön uppdragana klematisar med löv (kattXXX hade sparkat bort löven så krukorna stod bara, de har nog inte överlevt, SUCK)
Katten hör till grannarna som flyttade in för ett år sedan. Den har varit innekatt i hela sitt liv tills nu. Den är jätte feg och går inte lång från sitt eget hus och smiter gärna in om dörren är öppen.
Har någon bra tips hur man får katten att hålla sig borta från våran tomt. Har under förra sommaren försökt skvätta vatten på katten men det har inte hjälpt.
/Catten som trots sitt namn inte vill ha grannen katt bajsande i rabatten
CITAT (Catten @ 01-03-2004, 11:19) Har någon bra tips hur man får katten att hålla sig borta från våran tomt. Har under förra sommaren försökt skvätta vatten på katten men det har inte hjälpt.
/Catten som trots sitt namn inte vill ha grannen katt bajsande i rabatten Mja, det finns väl diverse elektroniska apparater att köpa - huruvida de har effekt vet jag ej.
Hej! Har själv katt men bor numera på landet där katten kan använda annat som toalett än mina (och andras) rabatter! Det där är inte!! kul  jag hade jätteproblem med det där jag bodde förut och det enda som fungerade för mig var att skrämma katten rejält, en hink iskallt vatten är faktiskt ganska effektivt, fast kanske inte snällt men.. Se bara till att katten blir riktigt blöt.. Provade ättika och en massa annat medel men skrämsel är det bästa... det är ju inte skadligt iaf! Sen tycker jag att du skall prata med dina grannar, det är faktiskt lag på att ha uppsikt även på katter!! Hoppas det ordnar sig! mvh Petrea
med 4 egna (inne)katter kan jag tyvärr bara säga det enda som hjälper är nog att prata med grannen. grannen kanske kan göra en kattgård istället för att släppa ut katten. Tillfälliga lösninga (som tyvärr försvinner när det regnar) är att hälla: chilipulver, citrussaft, mintlukt eller något annat som katter inte gillar i rabatten. det finns även produkter att köpa på djuraffären. hur de funkar är olika mellan katter endel hatar lukterna och en del bryr sig inte så mycket. att springa efter katten och skarmla med kastrullock så fort ni ser den kan funka, då lär den sig att det är otäckt hos er. det har fungerat på mina föräldras grannes katt. har man inte locken i närheten så klappade vi i händerna och stampade i backen. det tog ca 3 mån sedan har vi inte sett katten på deras tomt.
som sagts tidigare ägaren har ett ansvar för vad katten gör. bli inte arg på katten utan ägaren. katten gör bara det som är narturligt.
CITAT (mekare @ 01-03-2004, 12:42) med 4 egna (inne)katter kan jag tyvärr bara säga det enda som hjälper är nog att prata med grannen. grannen kanske kan göra en kattgård istället för att släppa ut katten. Tillfälliga lösninga (som tyvärr försvinner när det regnar) är att hälla: chilipulver, citrussaft, mintlukt eller något annat som katter inte gillar i rabatten. det finns även produkter att köpa på djuraffären. hur de funkar är olika mellan katter endel hatar lukterna och en del bryr sig inte så mycket. att springa efter katten och skarmla med kastrullock så fort ni ser den kan funka, då lär den sig att det är otäckt hos er. det har fungerat på mina föräldras grannes katt. har man inte locken i närheten så klappade vi i händerna och stampade i backen. det tog ca 3 mån sedan har vi inte sett katten på deras tomt.
som sagts tidigare ägaren har ett ansvar för vad katten gör. bli inte arg på katten utan ägaren. katten gör bara det som är narturligt. Ja, nog bör det väl gå att skrämma och därmed avskräcka missen, men det blir nog trevligast om detta sker i samförstånd med ägaren. (Hoppas bara att missen inte riskerar fängelse eller avrättning, pga av de ev klagomålen.)
MRLINDELL
01-03-2004, 17:05
Jag hade 2 st innekatter som har hundbeteende, varav en av katterna finns kvar idag, en 16 år gammal norsk skogskatt. Har haft katt hela tiden och alltid justerade innekatter som man kan få bra pli på. Mina sitter, ligger, mjauar, rullar runt och hoppar snällt in i baksätet bara man öppnar och knäpper med fingrarna. De har haft en Terrier som mamma, kanske därför. De är ute med oss men aldrig ensamma, om det är vinter eller sommar har ingen betydelse. Sitter vi ute sitter en katt i en stol/dyna och stortrivs. Sociala katter är underbara djur.
Men vad som än händer så är det kattägarens ansvar. Det är alltså inte den stackars kattens fel! Montera den där elektriska attiraljen på dess husse i stället så att han fattar att han måste ta hand om sin katt. Att göra den illa är kanske bara att göra Husse en tjänst, han är kanske lika feg som katten.
Mina katter går till dörren och vill in till lådan. Lär man "innekatten" utefasoner blir det nästan värre än en vanlig utekatt som ofta är skyggare.
Ett sätt är att få den deporterad, dvs ta hand om den och lämna in den till djurens vänner etc så att den får ett bättre hem.
fånga inte in katten och tro att djurensvänner har plats! de har alltid fullt och ofta en väntelista på utslängda katter som vill in. om grannen inte vill behålla katten själv eller ta ansvar för den så är det lättare att hitta en ny familj själv än att få plats på ett katthem. men så långt ska det väl inte gå. du kan ju alltid ställa ut en kattlåda med kattsand i så går nog katten hellre där än i en våt rabatt.
två av våra katter är "hittekatter" - med andra ord utslängda för att dö. de är världens gulligaste.
hmm, nu kom jag kanske lite från ämnet....
Tittiluringen
01-03-2004, 18:49
men stopp nu... inte handlade det väl om en misskött katt? varför ska ni kidnappa en familjemedlem och sen ge bort den? det var det dummaste råd jag hört. dom andra råden om att prata med grannen verkar mkt vettigare Lycka Till! sen är jag lite nyfiken på vad en "justerad innekatt som man kan få bra pli på" är för sort?? Kram Tittiluringen
MRLINDELL
01-03-2004, 19:20
Man går till vetrinären och betalar, han ser till att man inte får onödigt många katter.
Man kan t ex få vilken katt som helst att sitta fint och även lyfta på tassen (tack) med kattgodisar. Tränar, busar, leker och belönar med kattgodis.
Tittiluringen
01-03-2004, 19:26
ahaa... det var så du mena med "justera". fast om ni anser att katterna ska hålla sig hemma så är det väl inget problem? klart du kan lära katter allt möjligt, mina är inte cirkuskatter men mkt väluppfostrade och mysiga T-luring
MRLINDELL
01-03-2004, 19:35
Att hålla en hankatt och en honkatt inne hjälper tyvärr inte Sedan slipper man jobbiga katter på våren, nu i mars börjar jamandet annars och katter kan bli så stressade av detta. Det är bara det katterna kan gå upp lite och bli lite större än annars, pga mera mat och mera sova. Min hankatt blev 18år och vägde nästan 8 kg, var bara lite mullig på magen.
Gunvor Nilsson
01-03-2004, 19:35
Svar till Catten! Kan du inte be grannen att göra iordning en sandlåda på sin tomt så kanske katten håller sej hemomkring. Mina katter skulle inte drömma om att gå över till grannen när dom har så fina rabatter på den egna tomten!  Men eftersom dom är vana innekatter i stan så "går dom ut inne" på landet!  Men krafsa och rulla i rabatterna är kul! /Gunvor
MRLINDELL
01-03-2004, 19:45
Jag har lite hackad rot i en burk. När mina katter luktar på den börjar de snurra runt och dregla, fullkomligen bada på golvet. Det är en växt som gör katter helhöga, kan det vara Valeriana/Vänderot? har ingen aning. Man använder samma rot till kattleksaker. Detta borde vara intressant för katten, han kommer säkert att hellre vara där än i rabatten. Tråkigt om du sedan får dit hela kvarterets katter bara
Gunvor Nilsson
01-03-2004, 19:54
Fel tråd
vickeva
01-03-2004, 20:10
Bara ni inte gör som vår granne på landet, han har en fälla i trädgården... en annan grannes katt har suttit där över en natt nyligen, i 5 minusgrader... Han är inte klok. Ytterligare en annan granne vittjar buren varje dag nu... Kan det vara tillåtet att ha kattfäll/mårdfälla eller vad det nu är, i ett bostadsområde??
kattfällor är förbjudna om du inte har tillstånd för jakt. polisanmäl honom på en gång, djur (både tama och vilda) lider fruktansvärt innan de dör om de fångas och buren inte "töms" dagligen. jag kommer inte riktigt ihåg men jag har bestämt för mig att även om man har tillstånd så måste man kontrollera fällan/buren inom viss antal timmar. jakt inom bebygt område är det väldigt ovanligt att någon har tillstånd till. om det är något djur som ska avlivas inom bostadsområden brukar kommunens jägare göra det.
TeliaNet
01-03-2004, 20:44
hej. orkar inte läsa alla inlägg. men willab har nåt vatten sprutande system som skrämmer djur.
Det är inte så lätt att hålla sina katter på tomten.Min norsk skogskatt är kastrerat(justerat)som MrLindell uttrycker det.Han gör sina behov i skogen,men går på grannarnas tomter,för att leker med deras katter eller solar på garageinfarten.Den lille katten är lite för ung för kastrering,men skall kastreras så klart.Han har en låda inne men springer hos grannarna,förhoppninsvis inte för att göra sina behov där.Båda följer med mig på hundpromenad.Pratar med din granne om ditt problem med katten,det går säkert att löser.  /Renate
kryddan
02-03-2004, 09:59
Nej, det är som sagt inte så lätt att hålla katten kvar på sin egen tomt. Vår katt travar in och hälsar på hos grannarna - men verkar inte störa dem. Kan bero på att han dels är kastrat (markerar inte överallt samt att urinen luktar mindre) dels att vi har skogstomt - han gör hellre sina behov på ett undanskymt ställe bland tallarna. Som alltid är det bäst att prata med grannarna. (Det gjorde vi när vi flyttade in; dvs sa att vi hade katt och att vi uppskattade om de sa till ifall han störde dem - alltid bättre att förebygga!!) Det finns ju sätt att åtminstone begränsa kattens besök hos er: Fy sprayer osv - samt att skrämma bort honom. Vi har jagat undan en strykarkatt som gett sig på vår katt genom att fräsa och skrika åt den - funkar hyfsat. Katter går inte gärna där de tycker det är farligt.
Tackar för alla sunpunkter och kommentarer. Hade hoppats att det skulle finnas nått medel som katter avskydde och som man kunde strö ut runt rabatterna.
Istället kommer jag att göra som flera av er föreslagit och som jag oxå hade tänkt: Prata med grannen. Främst för att varna att vi kommer att vara lite "elaka" mot deras katt, dvs banka i kastrullock och skvätta vatten på katten (kommer dock att vänta med vattnet tills det är plus ute). Det känns dock lite jobbigt att skrämma den stackars katten eftersom den verkar vara så feg av sig. Men å andra sidan kanske man kan hoppas på ett bättre resultat. /Catten
kryddan
02-03-2004, 12:51
Kom på att katter inte är så pigga på citrusdofter - fast jag har inte riktigt någon bra idé hur man kan få det att dofta citron ute Gillar inte heller kaffe, ättika, alkoholdoft.... Men som sagt, enklast är nog att skrämma den. Ha inte dåligt samvete för det - katter ska vara lite skygga för främlingar och det är bara bra om han/hon blir rädd för er så kanske ni får ha tomten ifred.
CITAT (Catten @ 02-03-2004, 11:39) Tackar för alla sunpunkter och kommentarer. Hade hoppats att det skulle finnas nått medel som katter avskydde och som man kunde strö ut runt rabatterna.
Istället kommer jag att göra som flera av er föreslagit och som jag oxå hade tänkt: Prata med grannen. Främst för att varna att vi kommer att vara lite "elaka" mot deras katt, dvs banka i kastrullock och skvätta vatten på katten (kommer dock att vänta med vattnet tills det är plus ute). Det känns dock lite jobbigt att skrämma den stackars katten eftersom den verkar vara så feg av sig. Men å andra sidan kanske man kan hoppas på ett bättre resultat. /Catten Jag gissar att missen skulle hålla sig undan om du kunde få tag i något som t.ex. varg eller annat större rovdjur lämnat efter sig, att "strö ut". Kanske kunde det också hjälpa att tala med missen - verbalt och genom telepati. Tala om för den t.ex. att du kommer att flå den levande om den inte lämnar ditt revir i fred.
Gunvor Nilsson
02-03-2004, 19:40
CITAT (Posse @ 02-03-2004, 16:03) Jag gissar att missen skulle hålla sig undan om du kunde få tag i något som t.ex. varg eller annat större rovdjur lämnat efter sig, att "strö ut".  Hallå Kolmården och Skansen m.fl. djurparker! Samla ihop och förpacka varg- och tigerkiss för här finns en stor presumtiv kundkrets! Själv plockar jag ur kissklumpar ur kattsandlådorna och lägger utmed huslivet i rabatten och hoppas att skogsmössen låter mina perennrötter vara ifred! Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|