Hej !
Jag söker en riktigt fin lila/blåaktig ros, som det blir stora blommor på. Tror sorten är äldre. Min bror hade en sådan, som de tyckte var ful. Jag bara älskade den och bad att få den om de grävde upp den. Tyvärr så grävde upp den och kastade den....de glömde bort hette det.
I vilket fall som helst så undrar jag om någon kan hjälpa mig med tips, antingen på gamla sorter eller också nya. Tycker de lila är så otroligt vackra. Tacksam för all hjälp jag kan få.
Hälsningar koja72
Ezereht
29-07-2011, 23:26
Charles de mills är fin och
Belle de crécy, kolla på google om det är någon av dem.
Men i huvudtaget tycker jag Gallicarosor har de där lilarosa stora maffiga blommorna.
Det här stället har en bra liten sida där du kan kika på olika gallicarosor och seom någon liknar den du gillade:
www.simolanrosario.com
ska genast kika. tack
Lite jobbigt att gå igenom varje blomma, får kolla imorgon. Förstår ju inte finska heller, men tack !
kerstin z5-6
30-07-2011, 07:53
Var det en buske eller mer en klättrande ros?Veilchenblau är en ganska vanlig.Var det däremot en Busk ros som Gallica rosorna finns massor att välja på
Hur såg blomman ut -var den fylld-eller såg de ut som de lyxrosor man köper för att ha i vas?
Det var en buskros, med ljuslila blommor. Knopparna var jättefina och sedan när de slog ut så var själva blombladen väldigt stora och blomman var ganska fylld av blomblad, men man såg ändå mitten och de doftade underbart.
Mårbacka
30-07-2011, 15:49
Crazy4Flowers
30-07-2011, 17:34
Om du vill surfa på en sida på ett annat språk går du på google.com väljer Översätt ändrar språkfälten och klistrar in webadressen klicka sedan på översätt vipps så fattar du det mesta....
Ezereht
30-07-2011, 20:35
Fast namnen är de vanliga namnen, samma på svenska. Så man kan se på bilderna och om den är lik så skriver man ner namnet och skrider till verket.
Aggiela
31-07-2011, 11:04
Kan det vara Blue Bajou? Jag har en sådan och det är det närmaste jag kan tänka mig....
kerstin z5-6
31-07-2011, 18:34
Titta på dessa gallicarosor,cardinal de richelieu,Mme de Buccleaugh,L Éveque (kallas ibland le rosier de L Eveque)
Själv gissar jag mest på
Belle de Crezy som dels är en Gallicaros,en sk gammeldags ros -förädlad före 1867 , lila doftar och har stora blommor som utslagen.Från slottet Crezy
[attachment=63480:485_p3710.jpg]
Tror banne mig att det är blue bajou som aggiela skriver om
Tack snälla för alla era tips, nu vet jag vad jag ska kika efter. Brukar de vara svåra att få tag på ?

till er alla
kerstin z5-6
02-08-2011, 09:44
[attachment=63547:q8hzxtmb...yd5m5due.jpg]
Blue Bajoo har blanka blad,en floribunda ,blir inte särskilt hög och har Te ros utseende.En rabatt ros alltså,Du beskrev en buske?
Den är inte vanlig i odling och kan nog inte odlas så bra över zon 3, jag har bara krukodlat den
Buske kanske var fel at mig, jag är inte så duktig på deta med rosor. De hade bara en, och den kan ha varit ca 1 meter hög. Minns att knopparna var härligt lila, sedan när de slog ut, så blev det stora blommor som inte rymdes i handen, med ljuslila blad. Inte så stor mitt dock !
kerstin z5-6
03-08-2011, 10:12
Ok då ska du antagligen söka bland rabatt och terosorna Blue moon tex
se här
Roslistan rabattrosor
Erika i Sandviken
05-08-2011, 08:15
Mainzer fastnacht eller som den också kallas 'Blue Moon'
Den bästa blå jag har heter Blue Parfume,underbar doft och stora blommor.
Rhapsody In Blue är ju iof också en favorit,men den är liksom mörkare plommon lila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.