Full version: Att torka chili
bellaobert
Jag undrar hur man bäst torkar stora/tjockväggiga chili. Jag har flera olika sorter som är ganska stora och vet inte hur jag bäst torkar dem så jag kan mala ett pulver av dem sen. Tips någon?
Preussen
CITAT (bellaobert @ 30-07-2011, 00:39) *
Jag undrar hur man bäst torkar stora/tjockväggiga chili. Jag har flera olika sorter som är ganska stora och vet inte hur jag bäst torkar dem så jag kan mala ett pulver av dem sen. Tips någon?

Har du varmluftsugn kan du torka i den. Det finns annars livsmedelstorkar, tex evermat eller obh nordica. Halvera frukterna först. Om du inte vill lägga pengar på en speciell apparat och har en stöveltork så funkar det fint om du kopplar utblåset till en kartong. Googla ginflyer vill and garlic så finns där instruktioner. Oavsett hur du gör så sörj för god ventilation. Det går att lufttorka tjockväggiga sorter men bäst resultat blir om de är halverade men då förlorade smak.
Om du inte bestämt måste göra pulver kan du frysa in dem.
Blomtokan
Hej !
Jag brukar trä på dom i snöre och hänga upp den . Då torkar den bra.
Iren
CITAT (Blomtokan @ 30-07-2011, 09:17) *
Hej !
Jag brukar trä på dom i snöre och hänga upp den . Då torkar den bra.

Hela? Hänger du dom ute i solen eller inne....
bellaobert
Jag har torkat smala hängandes i en tråd i fönstret men jag har aldrig lyckats med de tjocka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag torkade en del hängande men även i ugn.

Sätt ugnen på 50-70 grader och lägg chilin, delad i bitar, på plåt.
Ugnsluckan får inte vara helt stängd. Sen tar det många timmar. Det blir inte pulver av det men man smular söndern efter torkning.

Men var beredd att hela köket luktar och ögonen rinner bara man går in i köket....

Elisabeth
RB9310
Ändrar dom i styrka eller behåller dom den ursprungliga efter torkning?
Preussen
CITAT (RB9310 @ 30-07-2011, 13:42) *
Ändrar dom i styrka eller behåller dom den ursprungliga efter torkning?

det är mer smaken som går förlorad. torkar man på rätt sätt, se ovan inlägg, kan man minska den förlusten. nu var frågan ställd om tjockväggiga chilefrukter, hoppas resten av diskussionen handlar om den oxå.
skånepåg
Så om man torkar på rätt sätt förlorar man inte smaken?
Jag har själv försökt torka i ugn och lufttorka för pulver, så fryser ju heldre in dem för konsumtion ^^
Får testa med nästa års skörd =)
RB9310
CITAT (Preussen @ 30-07-2011, 14:18) *
det är mer smaken som går förlorad. torkar man på rätt sätt, se ovan inlägg, kan man minska den förlusten. nu var frågan ställd om tjockväggiga chilefrukter, hoppas resten av diskussionen handlar om den oxå.

Tack för svaret smile.gif

Ledsen om du tyckte att jag kapade tråden men jag tyckte det var bättre att ställa frågan i en redan befintlig tråd om att torka chili än att starta en ny 1 fråge tråd.
Preussen
CITAT (skånepåg @ 30-07-2011, 14:27) *
Så om man torkar på rätt sätt förlorar man inte smaken?
Jag har själv försökt torka i ugn och lufttorka för pulver, så fryser ju heldre in dem för konsumtion ^^
Får testa med nästa års skörd =)

Torkad c.chinense förlorar i smak men förlusten blir mindre om man gör som ovan beskriver.
Viktoria.W
Hej alla chiliodlare! smile.gif

Jag är nybörjare vad det gäller chili och uppskattar den här tråden. Jag hittade en annons på blocket för ekologiska chilifrön. Jag gjorde en mindre beställning och blev förvånad över den service jag fick och svaren jag fick på mina frågor. Jag kan verkligen rekommendera dem. Här är annonsen

http://www.blocket.se/dalarna/Olika_sorter...ng_36045808.htm
Anja Danmark
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-07-2011, 13:13) *
Jag torkade en del hängande men även i ugn.

Sätt ugnen på 50-70 grader och lägg chilin, delad i bitar, på plåt.
Ugnsluckan får inte vara helt stängd. Sen tar det många timmar. Det blir inte pulver av det men man smular söndern efter torkning.

Men var beredd att hela köket luktar och ögonen rinner bara man går in i köket....

Elisabeth

50-70 grader er lige i overkanten - de bevarer smag og farve bedre ved ca. 40 grader...

MrLeaf
CITAT (Viktoria.W @ 10-10-2011, 17:36) *
Hej alla chiliodlare! smile.gif

Jag är nybörjare vad det gäller chili och uppskattar den här tråden. Jag hittade en annons på blocket för ekologiska chilifrön. Jag gjorde en mindre beställning och blev förvånad över den service jag fick och svaren jag fick på mina frågor. Jag kan verkligen rekommendera dem. Här är annonsen

http://www.blocket.se/dalarna/Olika_sorter...ng_36045808.htm

Att som ny på ett forum komma in och spamma samma reklaminlägg i flertalet olika trådar, faller nog inte i särskilt god jord så att säga.. wink.gif

Bara ett tips.
För övrigt har jag hört andra rekommendera den där säljaren, men det vore trevligt att slippa se mer spam från en och samma person om den.

Mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon