Full version: Gammalt äppelträd
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Ett av de gamla äppelträden i trädgården, dör lite och växer lite, och ger fortfarande skörd. Just detta är ett matäpple, jätte goda är dom. Vet dock inte vilken sort det är, synd.

Tycker dom är jätte vackra, alla fruktträden där. Men denna är nog finast, hoppas den orkar hålla sig vid liv i många fler år framåt. Det är mycket som angriper den, barken lossnar, honungsskivling, larvgånger i veden, och vissnade skott under sommaren.

Piccante
Härlig livskraft tummenupp.gif
Bassam
Hej

Det är bättre om du borta den men du kan försöka göra föryngring genom att beskära den hård plus du kan ge den bra gödsling som har mycket kalium och Fosfor för att stärka träd mot sjukdom o insekter men som jag sa från början, det är bättre att du borta den .

H: Bassam
merlin68
Härligt med gamla träd! Hoppas du kan föryngra det så det får leva i många år till...Det ser ut som ett sommaräpple ev Transparent Blanche?
Gunilla T
Jag tycker också det är härligt med gamla fina äppelträd!! Mina gamla äppelmadamer är säkert över 50 år och är så tjusiga med sina knotiga grenar - aldrig att jag går och beskär dem och frukt får de så det räcker till alla traktens fåglar också.
Alexander-VG-zon3
Jag vet inte exakt ålder på dom/denna, har fått lite olika bud på ålder. Antingen planterat början av 40talet (då huset byggdes) eller början av 50-60talet.

Tack för förslag, ja det är kanske ett Transparent Blanche, vet inte alls egentligen vad det kan vara.

Nej detta träd beskärs inte, har försökt innan att få veck gräsmattan intill stammen och försökt jordförbättra, men det har inte fortsatt att göras, så gräset har tagit över igen. Mormor har satta andra fruktträd och där är det bättre skött inget gräs i närheten.

Det får leva så länge det lever, tror det är ganska ''igenom borrat'' med problem och skador i stammarna så det går nog inte beskära det för att det ska bli bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon