Full version: Näring till gurka
Lindforsbo
Hej
Jag undrar vilken sorts näring man kan använda till gurka som odlas i växthus?
Bassam
Hej

Efter3 veckor från plantering använder gödsel (N P K N20 - P20 - K20) , efter 35 - 40 ( ( N 17 - P 10 - K27 ) .

H: Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Och vill man inte använda konstgödning funkar ju biobact/bycobact, guldvatten, nässelvatten etc.
andersen
Ja guldvatten är guld värd, som gödning.
Bassam
Hej

Det är bättre om du använda naturliga gödsel som ko gödsel kompst med biobact/bycobact,

H:Bassam
CillaM
Det som brukar saknas gurka är järn, så rostiga spik i en vattenkanna brukar göra susen.
Christa
Jag brukade lägga hönsgödsel i vatten och gödsla gurkorna i växthuset med. Blandningen får stå något dygn och rör sedan om och häll någon liter i en 10-liters vattenkanna och späd med vatten tills kannan är full.

Är du osäker på hur stark blandningen blir så prova hellre med svagt först och se hur det går. Man bör gödselvattna INNAN plantorna börja se gula och tråkiga ut. Är det varmt så förbrukar gurkor massor med näring.

Jag kom ofta efter med näringen trots att jag visste hur man skulle göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon