Anna-Karin C
Hej!

Jag har i år fått en invasion av vanliga sniglar i trädgården. Äckligt... sick.gif Så vad kan man göra åt det?

om t.ex barnen lagt en tröja på marken som legat en timme är det genast 4-5 sniglar som "sniglar" på den på undersidan... O för att inte tala om att de äter upp mina Dahlior o andra ettåringar ranting.gif .....
HelénE
Plocka och döda manuellt så många som möjligt och köp snigelgift och strö ut.
Snigelfritt eller liknande tycker jag fungerar ganska bra, jag märker att antalet sniglar klart minskar hos mig när jag gjort en raid med snigelmedel.

Helén
zaaritha
Men--varför döda sniglar som inget ont gör?!!
Red Top
Vad menar du med "vanliga små sniglar"? Hur ser de ut?

Anna-Karin C
CITAT (zaaritha @ 31-07-2011, 01:14) *

De äter ju upp allt jag planterat ju!

CITAT (Red Top @ 31-07-2011, 07:39) *
Vad menar du med "vanliga små sniglar"? Hur ser de ut?

De är väl från några millimeter till kanske 1,5cm långa smala grå/ gråsvarta utan skal. Med "vanliga" sniglar så menar jag alltså inte mördarsniglar.

CITAT (zaaritha @ 31-07-2011, 01:14) *

Fast de är bra söta oxå när de fäller ut sina spröt där fram wink.gif
Iren
Men det är väl "bäbis" sniglar som är på tillväxt... hittar dom i/under bladrosetter o dyl. räknar dom som blivande matglada sniglar o tar bort dom....
Gossen Ruda
Låter som åkersnigel, kan vara en pest. Snigelgift är nog den enda möjligheten.
Chilo
CITAT

De är också guds skapelser, men om de förökar sig på min bekostnad (eller snarare mina blommors) så har vi en krigssituation.

Snigelgift fungerar utmärkt bara man kommer ihåg att tillföra nytt efter att det har regnat. Det möglar fort och blir då ineffektivt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon