Obelix79
Vågarm man använda vatten från barnens pool nu när den ska tömmas till att vattna tjua häcken? har haft klor i poolen, men ligger enl testerna med ett ph på 7,5 och klor o-o,5
Bassam
Hej

För är bättre Försäkring skull att du vattnar inte på den här vatten.

H:Bassam
CillaM
Nej nej nej! Det är klor i vattnet och dessutom är det INTE tillåtet att låta poolvatten tömmas i markerna!
Ezereht
Hur/var ska man tömma poolvatten? bara nyfiken.
Bassam
Hej

Jag läste att Klor går ut från vatten med tiden så du kan vänta med dem endag sen du kan vattna på dem.

Obs
Jag ser den när jag fyllde en cup från vanliga kran vatten som har klor eller annan och lägga kvrar en dag eller två dagar så efter jag märkte att vatten blir mögla på grund att klor går ut så Svampen attackerade vatten .
H:Bassam
*Stintan*
Man kan avklorera vattnet med askorbinsyra. 1/4 kryddmått räcker till att avklorera så mycket vatten som ryms i ett badkar. Det gäller klorerat vattenledningsvatten men det borde gå att på samma sätt avklorera poolvatten. Klor dunstar ju dessutom med tiden.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster...ring-av-vatten/

Har man inte hällt i en massa andra kemikalier är det nog ingen fara att använda vattnet till vattning.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 07-08-2011, 08:49) *
Man kan avklorera vattnet med askorbinsyra. 1/4 kryddmått räcker till att avklorera så mycket vatten som ryms i ett badkar. Det gäller klorerat vattenledningsvatten men det borde gå att på samma sätt avklorera poolvatten. Klor dunstar ju dessutom med tiden.

http://www.svensktvatten.se/Vattentjanster...ring-av-vatten/

Har man inte hällt i en massa andra kemikalier är det nog ingen fara att använda vattnet till vattning.

Instämmer! tummenupp.gif
Cilla
Kommunerna brukar ha strikta regler kring detta och i poolrika kommuner har de ofta någon tjänsteman med goda kunskaper också (miljö och hälsa eller tekniska förvaltningen).

Med så stora mängder klor som det innebär med en pool, och så stora mängder vatten med klor i skulle jag själv inte chansat eller gått på tro.
*Stintan*
Tyckte det stog att det var en barnpool det gällde men hur stor en sån är kan förståss variera.
KatteLatte
Alltså det är ju ganska onödigt att klorera poolen precis innan man tömmer den.

Precis som Bassam påpekar så minskar dock klorhalten snabbt.

Å andra sidan har det hänt mig då jag backspolat att gräset blivit vitt lokalt..... Det har visserligen återfått färgen efter någon dag, men man vet ju inte om Tuja är känsligare.

Skulle dock tro att bara det inte är nyklorerat så gör det säkert ingenting.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon