Monarda
Var det något som inte blev som ni trodde? Mina dahlior skulle alla bli så här:

[attachment=63421:P7301208.jpg]

Men blev också så här:

[attachment=63422:P7301207.jpg]
Jultorpet
Jaa då, jag kan nog ge flera exempel men kommer först på basilikan. Köpte frö till en grön basilika på Plantagen, Weibulls frö, och på bilden ser det ut som en vanlig basilika med lite buckliga blad typ 'Genovese' men namnet på den är 'Christmas'. Nu när jag söker på det namnet så får jag upp bilder där den ser ut som den blev här hos mig. Det var inget negativt med det för den doftar underbart och börjar nu blomma riktigt vackert. tummenupp.gif

Sen är det ju Physalisen men den har jag skrivit om förut flera ggr. I år blev det alltså kapkrusbär trots att jag köpte frö till gyllenbär. g.gif

Så har jag en tomat som skulle bli avlång och mörkgul, 'Amish Gold'. Det är massor med tomater på plantorna men de är stora och runda, vilken färg det blir vet jag inte ännu. confused.gif
IreneH
Åå, vad söt den gul- aprikosa var!! wub.gif
Var fick du tag i dom fröna?
Tur att du fick den röda också, så blev det ju inte helt fel i alla fall..
Eva i Skåne
Jag köpte en påse med frön till ljusrosa dubbla petunior
Inte en enda blev ljusrosa, några skarpt cerise men andra tvåfärgade lila-vit, röd-vit och en enfärgad vit.
Dubbla blev dom iaf wacko.gif
trädgårds-nina
Jag har vid tillfälle köpt rädisfrön och fått upp någon kålväxt! Inte vad jag tänkt mig, men jag fick nya frön!
ingrids
Köpte tre dahliknölar som enligt påsarna skulle matcha (blårosa/mörklila). En rosagul skar sig mot allt jag hade och frodas nu hos grannen, en blev röd och gul och flyttade till altanen där den får samsas med lejongap i glada färger och den enda som blev åt det blårosa/mörklila hållet (dvs som påsen såg ut) får stå kvar på uteplatsen och passar in precis som den ska i färgschemat.
Fast det värsta jag sett var när jag snokade runt på tradera häromdagen - en och samma säljare visade bilder på olika namnsorter av akleja i olika annonser och sålde förn som "pollinerats öppet i min trädgård". Ingenting kan ju bli som på bilderna!, eller i alla fall väldigt lite. Seriösa frö och knölfirmor gör i alla fall en ansats.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon