Ejkan79
Jag har två 3-åriga övervintrade Mårbackapelargoner som i år har blivit mörkare (och fulare!) i färgen på blommorna. Tidigare år var de ljust rosa som de brukar se ut men i år är de nästan laxrosa, ganska mörka, och i mitt tycke inte alls fina.

Nån som vet vad det beror på? Vad kan jag göra nästa år för att få tillbaka den traditionella ljusrosa färgen?

Malva15
Jag misstänker att du haft pelargonerna utomhus? Om din pelargon står väldigt ljust ute i solen ändrar den färg och blir mörkare. Om du vill att din Mårbacka skall behålla sin ljusrosa färg får du alltså ha den inomhus.
Ejkan79
Tack för ditt svar! Ja det stämmer, de har varit ute sommartid och övervintrade mörkt och svalt vintertid utan vatten. Tidigare år har de stått på en balkong i mer skugga o i år i gassande sol på altanen.
Så det beror på solljuset menar du?

Jag har också hört att jorden kan påverka, men vet inte på vilket sätt (de är omplanterade i ny jord varje vår). Vet du?
Samsara
PH värdet kan styra till en viss del, men det gäller inte alla blommor.
Det kan även vara genetiskt att någon av dem andra sorterna som man använt för att ta fram Mårbacka "tar över".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon