Full version: Hur skulle DU göra?
Gossen Ruda
Lägger ut två bilder på en ö-rabatt som jag snart skall ta itu med. Den skulle bli så fin men pga att det var ett tidigt projekt blev det inte så bra. Jag har nu lärt mig att man inte får ha bråttom, allt ogräs måste exempelvis vara borta INNAN man planterar nytt. Innan jag började var rabatten mindre, den gick ungefär där de stora stenarna ligger. Jag utvidgade den med kantstenar mm. Den var tänkt som ett stenparti, därför alla stenar, men det har jag övergivit. Först skall jag utvidga kantstenraden lite, sen skall mycket sten bort, den skall sänkas lite mm. Bergenian skall vara kvar men sen? Jag vet ganska exakt hur jag vill ha det men hur skulle ni gjort? Vilka växter? Jag är egentligen inte ute efter råd men jag kan ju få tips. rolleyes.gif Solen kommer från höger på första bilden, ganska mycket sol så här på sommaren, solfattigt på vår och höst. Zon 3 ungefär.

kerstin z5-6
Jag skulle leka md blad o bladfärger.Bergenians runda mot Cimicifuga racemosas "Brunette eller Pink spike tex
Heuchera silver röd svart,pulmonaria med fläckar, silver blad mm
Krolliljan
Rabatten i sig tycker jag ser jätte-vacker ut med sten och allt. tummenupp.gif

Funderar åt bladfärg och form-hållet som Kerstin föreslår dig.
I min "senaste" rabattö har jag satt mest buskar med just olika färg och form.

Vore kul att få se hur din "ö" växer fram.
Krolliljan
samma svar kom två gånger confused.gif
Monarda
Jag tycker att alunrot är väldigt vacker. Här sitter den tillsammans med brunnäva och mörkt silverax.
Den här bilden är ett par år gammal och silveraxet i mitten har nu blivit väldigt stort. Hade jag vetat det hade det inte fått en placering i mitten.
Ruda, jag skulle definitivt behålla stenarna och så skulle jag sätta ett silverax på andra sidan stora stenen för att få lite höjd och alunrot i varierande färger runt kanten. Jag brukar klippa bort blomstänglarna på alunroten och nävan då jag tycker dom ser skräpiga ut.

[attachment=63437:P8150480.jpg]
Gossen Ruda
Tackar för kommentarerna, Jag får se om jag kan använda något. Mina planer är annars att ha lite ömtåligare växter här som inte klarar det tuffa konkurrensen om utrymmet i de andra rabatterna. Nävor i första hand. Alunrot finns det nog också plats för. Har vissa planer också att ha lite liljor som kan sticka upp ur de låga växterna. Här borde det vara torrare än de andra rabatterna där liljor inte blir så långvariga.

De mesta stenarna skall bort som sagt, de tar för mycket plats. Dessutom brukar stenarna vara en startplats för mossa som sen invaderar blommorna, det var bl.a. det som hände här förut. Plus div ogräs. Nu vet jag att alla mossromantiker ryser, mossa som är så fint! biggrin.gif Jag lovar, när man som jag hela tiden får kämpa mot mossa är det inte så fint längre. Speciellt inte den fluffiga ljusgröna snabbväxande sorten som ständigt hotar med att ta över.
nällan
Jag gillar den stora stenen vid växten du vill ha kvar samt platta stenen i motsatta kanten, de ser båda "naturliga" ut. Jag hade nog satsat på låga "krypare" (rödbladiga, strimmiga, gråblå och små nejlikor) vid den låga stenen. Ett mittenparti med något som täcker bra (praktbetonika, nävor, låga höstastrar, praktbinka) Som höjd vid sidan av den höga stenen hade jag placerat några häftiga gräs, en ormbunke och en skir hög gillenia(vacker blomning och har sprakande höstfärger, snygg med rödbladiga alunrot under) Kanske en storbladig hosta på motsatta sidan som jämvikt. Jag älskar vårblommor så någon sådan hade jag också petat in (blåsippa,balkansippa,bukettanemon, vivor. Julrosor har också fina blad). Jag hade eftersträvat en njurform vid planteringen så att den inte hade blivit helt rund, skippat kanstenen och i stället kantskurit och låtit bladen hänga ut över gräskanten.
Orkidétjuven
Försökte komma på ngra förslag, men helt plötsligt känns det som jag har varit frånvarande förlänge. Kom inte på ngt bra förutom fackelblomster typ. Kanske lavendel. Nattviol? JAg hade att locka insekter i hvudet som mål. Samt få lite höjd i det hela. men lite backtimjan för ngt riktigt lågt med.
Istället så kladda jag ner lite färger på din bild. för att kunna ge iaf ideer om vart saker skulle kunna vara. Det inom det röda fältet är de stenar jag hade valt att ta bort. FInns ett litet öppet fält jag inte hann klura ut vad som skulle kunna vara där.
Gossen Ruda
Kantstenar eller inte kantstenar det är en fråga. Jag har testat båda varianterna och föredrar nog med kantstenar. Lite jobbigare att göra men mycket enklare sedan i fortsättningen, framför allt med gräsklippningen. Ingen jord som rasar ner mm. Nu till jobbet, justering av kantstenar. Först gräver jag ett dike, 15 cm brett och 40 cm djupt. Här har jag hittat en sten men det gör inget, den ligger tillräckligt djupt.

Därefter fyller jag upp diket med bergkross, 0-16, upp till ca 15 cm djup. Packas ordentligt och till det har jag rönnstammen. En fördel är att blöta för då packar det sig bättre.

Här har jag satt upp kantstenarna lite provisoriskt. Arbetet ligger nu nere eftersom jag åkt in till stan men jag återkommer.

malcolm
Spraya Roundup över alltsammans. crazy.gif
Överbölingen
Snyggt jobbat.
Här lönar det sig inte att gräva djupt. Leran lyfter och sänker sig samt knallar neråt mot norr i etapper efter varje tjälperiod.
Det är viktigt och arbetsbesparande med kanter.

Oaktat dina tankar så tror jag röd och gul berberis samt en Diablobuske skulle platsa.

Ser med spänning fram emot det färdiga resultatet. Om det nånsin blir angel_not.gif klart. Dvs, själva börjar vi fundera på ändringar redan när vi börjar yvas över vår insats tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 03-08-2011, 21:12) *
Snyggt jobbat.
Här lönar det sig inte att gräva djupt. Leran lyfter och sänker sig samt knallar neråt mot norr i etapper efter varje tjälperiod.
Det är viktigt och arbetsbesparande med kanter.

Oaktat dina tankar så tror jag röd och gul berberis samt en Diablobuske skulle platsa.

Ser med spänning fram emot det färdiga resultatet. Om det nånsin blir angel_not.gif klart. Dvs, själva börjar vi fundera på ändringar redan när vi börjar yvas över vår insats tummenupp.gif

Tack. Jag har ju inte så djup tjäle här nere men ett par dm kan det bli. Jag har försökt med olika former av dränering under kantstenarna men det har inte fungerat. Kross är bäst. Ligger stabilt. Hur det blir i framtiden får jag se, eller så slipper jag se. Jag bor också i en sluttning mot norr och jag har märkt tendenser till sjuvning, jorden rör sig sakta nedåt och det översta lagret rör sig snabbast. Stängselstolpar lutar sakta men säkert mer och mer mot norr.

Underlaget är ett frågetecken. Överst ligger matjord, lite lera och morän inblandat. Under finns ett flera meter tjockt lager med varvad gul lera och sand. Sen kommer berget. Fast går jag ner till stranden och gör ett hål genom det översta lagret av småsten kan jag sen med handkraft trycka ett 5-meters armeringsjärn rätt ner i något som liknar blålera men är mjukare. smile.gif
Gossen Ruda
Arbetet går vidare mellan regnvädren. Här är läget igår kväll. Kantstenarna är på plats och om jag får skryta lite tycker jag att det blev bra. Det var lite knepigt med en variabel kurvatur och en gräsmatta som lutar i olika riktningar. Det blev till att fasa till kantstenarna var för sig för att passa någorlunda och dessutom fick jag kapa några på mitten för att det inte skulle bli för tvära hörn. En förutsättning för sådana betongarbeten är en vinkelslip med diamantklinga. Vanliga kapskivor håller för dåligt. När jag började såga i betong var diamantklingorna svindyra med de har sjunkit i pris till acceptabla nivåer.

To be continued. smile.gif
fridsbacka
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2011, 12:31) *
Arbetet går vidare mellan regnvädren. Här är läget igår kväll. Kantstenarna är på plats och om jag får skryta lite tycker jag att det blev bra. Det var lite knepigt med en variabel kurvatur och en gräsmatta som lutar i olika riktningar. Det blev till att fasa till kantstenarna var för sig för att passa någorlunda och dessutom fick jag kapa några på mitten för att det inte skulle bli för tvära hörn. En förutsättning för sådana betongarbeten är en vinkelslip med diamantklinga. Vanliga kapskivor håller för dåligt. När jag började såga i betong var diamantklingorna svindyra med de har sjunkit i pris till acceptabla nivåer.

To be continued. smile.gif

personligen skulle jag lägga lite cement bakom plattorna så dom håller sig på plats och inte börjar luta med tiden , kankse resa en stump armering med bakom som stötta men inte hela vägen upp , och håller med om diamant klingorna , en väl investering och kanske en billig rondell om man torrkapar för dammet sliter på maskinen
Gossen Ruda
Jag har funderat på cement eller betong men avstår. Jag har så fuktigt och det kan hända att tjälen blir kraftig och rubbar ändå. Då är det mycket besvärligare att räta upp stenarna igen. Nu går det med ett spett och/eller en träklubba.
Gossen Ruda
Då var det avslut på första delen. Igår började jag rensa upp i stenhögen för att kunna fylla på mer jord. En del stenar kände jag till, så ock denna, men att den var SÅ stor visste jag inte. Den var kantsten på den första rabatten men är nu obehövlig. Att få upp den ur marken var en sak, sen att baxa ut den på en uppallad planka över kantstenarna en annan. Till slut att köra iväg den på skottkärran och dumpa den ut mot sjön. Jag kände hur skalmarna sviktade. smile.gif

Sen kunde jag fylla på med jord. Den färdigsållade räckte inte så jag får fylla på några cm till senare. Två växter fick flytta tillbaka, de stod här förut men flyttades inför arbetet. Dels en Spansk näva och en Nätnäva. Spanjoren hade stått lite mörkt och klättrat på de omgivande och blivit meterlång. Nätisen var nästan kvävd under en stjärnflocka men kommer förmodligen att överleva.

Man ser också mitt lilla knep att hålla gräsmattan på mattan. Utefter kantstenarna står en annan rad med mindre stenar, tror de kallas labyrint och mäter ungefär 20x12x5. Det är en sån som ligger i förgrunden på första bilden. Vitsen är dels att gräset hålls på avstånd från kantstenarna, dels är det lättare att klippa för gräsklipparens hjul går på stenarna. Gräset har mycket svårt att ta sig in i rabatten, varken under jorden eller över stenarna fungerar. När gräset växt till sig och närmar sig kantstenarna är det lätt att hålla tillbaka det med trimmern. Här har jag även satt ett gräsmattekantband.

Nu skall jag fortsätta vid tillfälle men jag kommer nog bara att visa slutresultatet.
gnon49
Visst blir det snyggt. Och som med stora trädgårdsprojekt så syns inte grovjobbet när allt är klart. Stenar o jord flyttar sig inte själva. Men tillfredsställelsen när det är klart kan ingen ta ifrån dig. Snyggt jobbat.
Krolliljan
Roligt att få följa detta.
gunnevi
Imponerande!
Och väldigt trevligt att få se hur det ska göras när det görs riktigt.
Full av beundran!
Till våren visar du väl igen?
Gossen Ruda
Tackar. Jag återkommer när den andra delen också är klar. Sen kan det ju bli lite bilder under planteringen också. Var på Trädgårdsforum och kollade hur deras alunrot såg ut. Det finns ju hur många bladfärger som helst. biggrin.gif Blir svårt att välja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon