nilssontherese
01-03-2004, 11:45
Köpte avlägg av en dam för ca 2 år sedan. Har ännu inte visat knopp eller blomma! Jag blir tokig! Har haft den i ca 15 graders värme, på natten lite kallare, har växt till sig bra. Hade den även ute förra sommaren tills det belv dags att ta in den....men icke! Någon som har tips??
MVH Therese
Hej nilssontherese,
hur ser din plata ut då? Är det bara ett blad eller flera stycken? Bladkaktusen tillhör ju Cactaceae släktet precis som novemberkaktusen - den sätter ju blom när noderna kyls. Även andra kaktusar sätter blom efter en "köldknäpp", kanske det är samma sak med dessa sorter?! Min är också stickling som jag snodde på jobbet - den blommar lagom till påsk enligt mina arbetskamrater.
Hur står din blomma då i vilket värdersträck står den? Vilket gödsel använder du? Har du ingen bild på den?
Christer i Falköping
01-03-2004, 20:58
Jag har läst att skotten inte blommar förrän de är äldre än två år, så då borde du kunna få blommor snart. Mina står ute hela sommaren, nästan ända till frosten och blommar mest hela tiden. På vintern står de undanskymt, svalt och får nästan inget vatten alls.
Christer.
På första sidan här på ODLA.NU finns en artikel om kaktusar, med bilder.
Läs den
3-4 år från stickling till blom får man nog se som ett gott resultat-Du får helt enkelt lugna dig lite till.
Jag har plantor som är 5 år gamla och inte blommat än, men de kommer, de kommer.
nilssontherese
04-03-2004, 18:41
Tack för alla svar!!
Jag har min Epiphyllum skuggad i söder , för jag har bara söderfönster i min lägenhet....liksom inget val. Använder kaktusnäring lite då och då enligt flaskan...har planterat om den nyligen...vilket kanske inte var en så bra ide...men den ser i alla fall ut att må bättre ...ska fota den snart(när jag får tid) . Lägger upp en bild på mitt album då!
Tusen tack igen! MVH Therese
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.