Victoria
Hej,

Jag köpte för 4-5 år sedan en lite planta Phlox (Europa tror jag). När jag satte ner den hade den ett par tre klena stjälkar, samma år drabbades den av mjöldagg. Sedan dess har inget särskilt imponerande hänt. Det kommer tillbaka varje år. Givetvis är den kraftigare i stjälkarna och den blir 50-70 cm men det är fortfarande bara 4-5 stjälkar och den har aldrig blommat. Den står tillsammans med astillbe, heuchera och kärleksört i en rabatt med sol fram till 14-15 kanske. Vad kan det vara för fel? Det kanske är liiiiiiiiiiiite trångt i rabatten, men det orde väl inte störa. Funderar på att flytta den till kryddrabatt i full sol med mer plats, jag har inte så mycket att förlora?! Har någon något annat tips?? Kanske lättare att köpa nya plantor?
fvd
Gissning vattenbrist och kanske dålig jord också.
Gunilla T
Jag tror också den står för torrt (mjöldagg) och för dålig jord i konkurrens med för många andra växter. Flox trivs nog bättre i lite fuktighetshållande näringsrik jord och i vandrande skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon