Full version: Missfärgade tomater
Davidoff
Mina tomater blir röda, men får en orange färg närmast skaftet och en cm ut. Är det tecken på att något är fel, eller helt normalt? Det verkar inte försvinna med tiden, men jag har förvisso inte testat att låta dem sitta kvar efter att jag tycker de är mogna.

Ally
vad är det för sort?
Dom kanske ska se ut så där?
Du kan väl prova att låta en sitta kvar längre.
*Stintan*
Dom är nog bara inte riktigt mogna ännu.
Anja Danmark
Det kan også være, at de har fået for meget varme - så sker der et eller andet, så de ikke kan modne helt færdigt... Det hedder "grønnakke" på dansk - ved ikke hvad det hedder på svensk.

Måske er de en lille smule hårde, der hvor de er lyse, men det er ikke noget problem i forhold til at spise dem.

Davidoff
"Växthustomat Elin". Jag får låta en sitta kvar...
Åsa, mälardalen zon 2
Heter grön nacke på svenska och det uppkommer av för mycket värme och sol då får man lätt partier nära skaftet som inte brukar mogna helt.
Davidoff
Tackar! Då var det löst! Och det förvånar mig inte, jag har haft problem att hålla ner temperaturen.
/D

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-08-2011, 08:54) *
Heter grön nacke på svenska och det uppkommer av för mycket värme och sol då får man lätt partier nära skaftet som inte brukar mogna helt.

capsicumgabbe
Det finns ett ämne i bla tomat som heter Lykopen, det är den som gör att tomaten får sin röda färg.
Lykopenet slutar att bildas om tomaten har det varmare än 35 grader därav den gula fläcken nära skaftet. Försök att hålla en lägre temperatur växthuset.
Jultorpet
CITAT (capsicumgabbe @ 08-08-2011, 22:19) *
Det finns ett ämne i bla tomat som heter Lykopen, det är den som gör att tomaten får sin röda färg.
Lykopenet slutar att bildas om tomaten har det varmare än 35 grader därav den gula fläcken nära skaftet. Försök att hålla en lägre temperatur växthuset.

Intressant, gäller det just när den ska till att mogna då?.... eller påverkar temperaturen även det här medan den är grön?

Det är ju väldigt olika på sorter också, det är ju vissa sorter som har särskild tendens att få gröna nackar. Jag har över 20 olika tomatsorter i år och det är särskilt en sort som råkat ut för det här. Sorten 'Stupice' som är en normalstor tomat och den av de stora som började mogna klart tidigast. När de första klasarna på den mognade var det väldigt varmt medan det nu när övriga sorter börjar mogna är något svalare. Blir det av den anledningen färre gröna nackar på de som mognar nu och även på 'Stupice'?

De körsbärstomater som mognade tidigt, medan det var jättevarmt, klarade sig från problemet helt.
Jultorpet
Puffar upp den här tråden lite eftersom jag inte fick något svar på min fråga här ovanför.
Jultorpet
CITAT (Anja Danmark @ 20-08-2011, 07:35) *

Tack för länken, på den här sidan stod det lite om just gröna nackar:

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_se...3/UST92-3AK.HTM

Var ju lite intressant också att det blir där solen ligger på mest. Det är ju förstås just på de stället och det är ju där det blir varmast då, det förstås jag men har inte tänkt på det. Det har ju varit en del diskussioner om hur mycket blad man ska ta bort och om tomaterna mognar om det är dåligt med sol. Ger man dom för mycket sol när det är för varmt är det alltså risk för gröna nackar i stället.
Bassam
Hej
Det händer om växter fick mycket vatten under mogna tiden så du behöver inte ge dem mycket vatten under den här tiden, om de får mycket vatten blir mogna tiden lång plus frukt vätska blir mycket och frukt snabb skada.

Obs

Hur mycket vatten behöver växter

mycket under grönskar mindre under blommor och mindre under frukt och mindre under mogna tider.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon