Häcken är ca 5 meter hög och vi skulle gärna vilja klippa den 2 meter ner. Är det för hårt eller går det.
Hej
Ni kan göra men den ska inte växa på höjden fram tiden
H:Bassam
På en tomt i mitt område hade de en 5 meter hög thujahäck (obs! smaragd, den smalare varianten) som de klippte ner till ca 2-2,5 meter. Först kunde man se det avskurna och jag tänkte att jisses, det där kommer att se förskräckligt ut, men det tog en sommar så kom nya små toppar upp och täckte över snittytan så den inte syns. Häcken ser superfin ut nu! Som om den aldrig varit högre.
Men jag tror att man måste vara noga med att klippa så långt ner det går så att ytan får en chans att täckas av omkringliggande grenar. Dessutom fungerar detta nog bara med thuja smaragd som har ett mer upprätt växtsätt. Jag har båda varianterna själv, och tuja brabant däremot växer vitt och yvigt och det intre av grenarna (ibland upp till en meter) är helt kal. Där kommer inget nytt grönt att växa, någonsin. Så om det är en brabant-häck du har så skulle jag inte rekommendera en nerklippning.
Vet du vad det är för sort?
Bassam, om det är en smaragd så växer de faktiskt på höjden även om de är klippta. Det bildas nya toppar från sidogrenarna. Den kanske inte växer lika snabbt som en icke-toppad...men växer gör den!
Brabant är jag mer osäker på. Allt utom toppen växer ju mest i sidled, så där kan man kanske inte räkna med någon tillväxt på höjden.
Huggorm
31-07-2011, 20:19
CITAT (Chilo @ 31-07-2011, 20:22)

Bassam, om det är en smaragd så växer de faktiskt på höjden även om de är klippta. Det bildas nya toppar från sidogrenarna. Den kanske inte växer lika snabbt som en icke-toppad...men växer gör den!
Brabant är jag mer osäker på. Allt utom toppen växer ju mest i sidled, så där kan man kanske inte räkna med någon tillväxt på höjden.
En så grundläggande sak som att sträcka sig mot ljuset tror jag inte man kan avla bort från ett träd. Men är det riktigt bra ljusförhållande kanske brabanten slutar växa på höjden.
Huggorm, jag håller med, det mesta vill växa på höjden på ett eller annat sätt. Det jag menar är att thuja brabant är totalt kal "inuti" ungefär som granar. Kapar man toppen så blir överdelen en stam omringad av torra grenar med lite lite fluff ute på kanten. Även om växten vill växa på höjden så blir det svårt för den inre torra kärnan att bli beklädd av grönt, eftersom thuja inte bryter nya kvistar på äldre ved.
Och när jag talar om "toppen" menar jag förstås att ta av 2-3 meter från en 5 meter hög häck! Så att det i princip blir ett kalhygge i toppen.
Det går däremot utmärkt att toppa litegrann på en ny häck av brabant. Den fortsätter växa på höjden om än långsammare. Men det var inte det som TS frågade om.
Vi har en tujahäck som jag misstäcker är brabant.
Denna har jag i alla fall klippt av topparna på vid ett flertal tällfällen och visst , första året är det ju inget vidare snyggt när man upptill ser den kapade stammen.
Året efter brukar det komma många nya skott och agerar som nya toppar och då täcker för "stubbarna" - sedan går det fort och det gäller då att hålla efter.
Om du känner dig osäker så kan du ju klippa på ett ställe och se hur den beter dig, kommer det nya skott som ersätter den borttagna toppen? Och då menar jag inte att du ska klippa den på 2 m höj utan bara en bit av en av topparna.
Om du sedan bestämmer dig för att "kalhygga" (det är var det ser ut som i början!!!!) så kanske det kan vara bra att göra det en bit under den önskade höjden så att de nya topparna kan få täcka över. Därefter är det så klart bra om ni kan hålla koll på höjden varje år så att man inte behöver göra stora ingrepp hela tiden utan lite mindre varje år.
Vid klippning av tuja ska man alltid tänka på att ha lite grönt kvar på kvisten som klipps för det är det som "drar fram" nytt grönt. Finns inget grönt så kommer det heller inte att bli något grönt! Och då kan man lika gärna klippa av hela den kvisten/grenen. Detta är fördelen när man stammar upp en tuja, den fortsätter att vara uppstammad och man behöver inte hålla efter.
Bra förslag Peztis!
När jag tänker efter så är kanske det viktigaste hur häcken är skött innan. Om den är välansad i sidled, dvs att häcken inte är alltför bred så kanske den beter sig mer som en smaragd när man toppar den. Alltså, att nya toppskott kan bildas för att den inre torra kärnan inte är för uttalad. Själv har jag en häck som är 2 m bred. Förre ägaren klippte den inte alls! I mitt fall tror jag inte att det skulle kunna ske någon nytillväxt då de torra grenarna sträcker sig 2 meter i diameter. Längst ute på kanterna är visserligen lite grönt, men hur detta skulle kunna täcka över 2 meter bara kvistar kan jag inte föreställa mig. Mina har blivit alldeles för höga och det är därför jag har fått intresset att sätta mig in i saken. Som jag berättade har jag sett en lyckad nedklippning av thuja smaragd i mitt område, men jag har också sett en bred vildvuxen thuja brabant bli nerklippt (för många år sedan) och det ser fortfarande ut som ett kalhygge med en brun platt topp.
Thuja har blivit lite av en grej för mig då jag har så många och har sett så många skräckexempel på hur folk har klippt med varierande resultat.
Nättan, hur ser din häck ut? Har den blivit klippt och hållits smal eller är det "friväxande" thujor? Det skulle ju vara suveränt om du kunde sätta in en bild så är det lättare att bedöma hur resultatet kan bli.
Hur har du gjort Chilo, klipper du något alls på bredden eller du låter det vara ?
Vi har en lång Thujahäck som är 7-8 m hög och extremt vildvuxen, långa böjda grenar med grönt längst ut.
På sina ställen är det ok men nu börjar den böja sig på andra ställen så jag funderar på att ta ca 2 m på toppen och sen försöka böja upp och binda de lite smalare grenarna som ligger ut mot gräsmattan.
Längst ner är det grova stammar på de flesta och dåligt med grönt så jag vågar inte ta för mycket där.
Har en fundering att om det inte blir bra ta ner en bit och sen in ganska mycket och sen sätta andra lägre buskar framför som täcker stammarna på Thujan som ändå inte är gröna..
Vad tror ni om det ?
/Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.