Full version: Olivträd
åsgård
Vårt lilla olivträd har nu massor med blomknoppar efter att ha vilat ut på balkongen.
Är olivträdet självpollinerande eller måste man "hjälpa" till?
Åsa, mälardalen zon 2
Har hört lite olika om oliv, i en bok om kommersiell olivodling läste jag att oliv inte kan pollinera sig själv utan man måste ha 2 olika plantor för att få frukt. Men jag vet inte om det verkligen stämmer det finns ju folk som har en planta och ändå får några oliver, det kanske finns självfertila och ej självfertila sorter?

Annars så brukar väl oliv vindpollineras så man bör nog åtminstone hjälpa till och skaka genarna lite eller kanske testa med pensel.
Eva St
Hur bär du dig åt för att få blom i Olivträdet. Har haft ett Olivträd några år men inte sett minsta lilla blomma. Den står i ett inglasat uterum på sommaren och på vintern finns den i ett källarförråd ca 12 - 15 grader
med extrabelysning. Den växer och frodas fint under sommaren men blommar ack nej.
Eva St
andreas i uppsala
Den skulle behöva lite svalare temperaturer. Jag har haft min i 15-20 grader hela vintern men nu drog jag ner tempen för alla växterna SKA nu blomma.Man kamelia california slår ut vilken dag som helst nu biggrin.gif så det känns riktigt bra, att jag drog ner tempen något.
Eva St
Hur kallt behöver den ha då och är det under hela vintern
Eva St
åsgård
Vårt olivträd har befunnit sig på vår inglasade balkong. Den har stora glasytor, isolerad, men vi har haft en temperatur på ungefär 10 grader under hela vintern. Sålunda har den stått kallt men nära fönstret för att få maximalt med ljus.
Har inte använt något extra ljus här.
KURT
Som i många fall verkar det bli bättre frukter med korspollinering, men de är självfertila. De verkar också bilda två olika sorters blommor (en typ utan pistiller). Se tex

http://aggie-horticulture.tamu.edu/extensi...live/olive.html

Eller sök på: olive pollination
Kitti
Vårt olivträd står ute hela sommaren, och inomhus i sommarstugan på vintern. Den får ingen extra ljus, men står precis vid ett stort fönster, Vintertemperaturen är ca 5-8+ grader. Den blommar varje sommar med vita små blommor i överflöd. Den hinner också med att bilda små, små oliver som tyvärr inte hinner växa till sig eller mogna innan sommaren är slut. Så pollineringer verkar den sköta om själv med hjälp av insekterna.
Vi har haft olivträdet i 4 år nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon