Anna H
Jag har Honungssalvia som jag har drivit upp själv och det är första året för dem. Nu när blomningen börjar gå över så tänkte jag beskära dem som jag har fått uppfattningen av att man ska. Men hur?
Någon som kan ge tips?
Ska jag beskära dem till våren också? Jag har fortfarande de flesta i kruka men en del på friland.

Om jag vill ta sticklingar, hur gör jag bäst?
Bassam
Hej

Salvia behöver inte beskära man kan ta bort alla blomstänglar som är färdiga och naturligtvis man kan ta borta delar som är inte bra plus forma lite.

H:Bassam
ingrids
I alla fall när det gäller stäppsalvia tar man halvförvedade sticklingar på försommaren, dvs man tar sticklingen från långt ner och den ska vara brun/förvedad längst ner. Det är viktigt att skottet inte har blommat/ska till att blomma så det är nog bra att toppa skottet det första man gör. Vet inte om honungssalvia funkar på samma sätt men det kan vara värt att testa.
Anna H
Tack för svar.
Jag får helt enkelt prova mig fram. Lite på det ena sättet på en del plantor. Lite på det andra sättet på andra plantor. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon